BAZY DANYCH: Jak muzyk może wykorzystać dane? - maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • BAZY DANYCH: Jak muzyk może wykorzystać dane?

    Konkursy, konkursy, konkursy – każda marka już rozdaje masę rzeczy chcąc zaangażować swoich fanów. Nie inaczej muzycy – ile razy przy premierze teledysków widziałeś konkursy na udostępnienia, ile już było konkursów na zwrotki? Wszyscy ślepi, wolą rozdawać niż wykorzystać inne możliwości, których jest masa. Skoro masz dane… to czemu z nich nie skorzystać?

    Wiele się dzieje w 2014 roku. Wiele rzeczy, których nie widzą osoby nie zajmujące się marketingiem. Zmieniają się cele, dochodzą nowe możliwości, zmienia się również sposób i miejsce komunikacji. To musi również dotyczyć muzyków – nie ma takiej siły, która sprawiłaby, że wszystko zostanie po staremu. Dziś o jednej z tych zmian. Wykorzystanie zdobytych danych. Tekst przydatny nie tylko sklepom internetowym czy wytwórniom, lecz także muzykom będącym „na własnym” oraz serwisom muzycznym, takim jak cgm, Popkiller czy każdy inny, o którym pomyślałeś.

    Po co masz wykorzystać dane?

    Na pewno nie do konkursów, chociaż to też może być jedno z zastosowań. Główną korzyścią z wykorzystania danych powinno jednak być wygenerowanie przez użytkownika (fana/słuchacza/czytelnika) pożądanej przez Ciebie akcji. I tak, możesz dzięki nim doprowadzić do:

    BAZY DANYCH: Jak muzyk może wykorzystać dane? 1

    Strona www – jeżeli masz własną stronę, to warto wykorzystać dane użytkowników do zainteresowania ich nowymi treściami i ponownych odwiedzin Twojej strony. Jednak nie tylko o odwiedziny chodzi – Twoim celem może być rejestracja nowego użytkownika lub zapis do newslettera.

    Facebook – a tak, dane da się też wykorzystać na Facebooku, dzięki Custom Audiences i targetowaniu reklam. Możesz sprawić, że Twoje posty zobaczą osoby, które już mają z Tobą bardzo mocny kontakt, np. zapisane są do newslettera, kupiły na Twojej stronie płytę etc. Sponsorowany post może generować interakcje na Facebooku, przekierowanie do strony zewnętrznej lub po prostu zasięg informacji – czyli co tylko byś chciał.

    YouTube – to z kolei domeda reklam Google i możliwości zapewne są w większości znane. Pamiętaj, że poza standardowymi bannerami możesz też stworzyć specjalny pre-roll, który znacznie lepiej zaangażuje użytkownika do powrotu na Twoją stronę. Nie bądź jak jelenie z korporacji i domów mediowych, nie traktuj YouTube jak display, podejdź efektywnie.

    Sklep internetowy – sprzedaż, sprzedaż, sprzedaż. Czy tylko? To ważny cel, ale jak widać na slajdzie możesz mieć kilka innych celów obecności użytkownika na stronie sklepu. Pamiętaj, że droga użytkownika do pożądanej akcji może być długa – nie zapomnij o nim nagle w jej połowie.

    Wiesz po co… ale czy wiesz jak?

    No dobra… ale jak konkretnie wykorzystać te dane? Krótka rozpiska narzędzi:

    BAZY DANYCH: Jak muzyk może wykorzystać dane? 2

    Remarketing FB, Custom Audiences i Lookalike Audences – o tym szerzej napiszę w kolejnym tekście.

    Remarketing Google – znasz, a jak nie znasz, skontaktuj się z kimś kto jest w tym naprawdę dobry. Tu nie ma miejsca na pomyłki. Dzięki remarketingowi Google sprawisz, że Twoje reklamy będą śledziły użytkownika na innych stronach, także w serwisie YouTube.

    Newsletter –  wykorzystanie mailingu, zwłaszcza automatycznego, charakteryzuje się wysoką konwersją. Dlaczego? Bo otrzymujesz maile na bazie swojego zachowania. Przykład: jeżeli kupiłeś ostatnią płytę jednego wykonawcy, to może zakupisz również jakąś koszulkę? Jeżeli kupiłeś na wiosnę nowe buty, to może w marcu kolejnego roku będziesz chciał kupić kolejne? A może po kupnie płyty chciałbyś pójść na koncert w Twoim mieście? Mailing może skusić Cię do wykonania konkretnej akcji.

    SMS marketing – w muzyce nieznane, a dość skuteczne. SMS może powiadomić Cię o starcie preorderu płyty, specjalnym wydarzeniu w Twoim mieście (np. koncercie) lub przypomnieć o dokonaniu płatności/porzuconym koszyku w sklepie.

    Już jutro kolejny wpis, tłumaczący wykorzystanie remarketingu FB, Custom Audiences oraz Lookalike Audiences. Jeżeli masz jakieś pytania dotyczące właśnie przeczytanego wpisu, zadaj je w komentarzach lub skorzystaj z formularza kontaktowego.

    Data dodania: 24.05.2014 Kategoria: Muzyka na Facebooku, Strategia Social Media
    Tagi: , , , , , , , , , , ,