BAZY DANYCH: Remarketing FB — maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • BAZY DANYCH: Remarketing FB

    Remarketing Google znany jest  większości sklepów internetowych działających w branży muzycznej. Jest jednak również możliwość remarketingu przez Facebooka, o której wie niewielu, prawie nikt. Poza tym istnieje możliwość wykorzystania już zebranych danych do wyświetlenia reklam np. swoim klientom. Mechanizm remarketingu może też być przydatny również wytwórniom. Czym właściwie jest remarketing na Facebooku i jak go zastosować?

    Zanim poznasz sam system, słów kilka o Custom Audiences i Lookalike Audiences, czyli bardzo przydatnych możliwościach wykorzystania swoich baz danych do targetowania reklam na Facebooku.

    CUSTOM AUDIENCES

    CA umożliwia Ci zaimportowanie do systemu Facebooka numerów telefonów, adresów mailowych, Facebook IDs, które już posiadasz. Co Ci to da? Dzięki temu możesz skierować swoje reklamy do osób, które już robiły u Ciebie zakupy, zapisały się do newslettera i tak dalej. Efektywność Custom Audiences jest bardzo duża w porównaniu do zwykłego targetowania adsów. To jedna z wielu możliwości wykorzystania swoich baz danych.

    Pamiętaj –  do systemu trzeba zaimportować pliki w formacie .txt. lub .csv. Nie importujesz niczego poza wymaganymi danymi – czyli adresami mailowymi, numerami telefonów lub Facebook ID.

    Remarketing FB - Custom Audience 1

    By stworzyć Custom Audience w oparciu o Twoje dane, wejdź w menadżera reklam, a następnie w menu po lewej stronie kliknij „Audiences”. Następnie w lewym górnym rogu wybierz przycisk „Create Audience”.

    Remarketing FB - Custom Audience 2

    Następnie wybierz pierwszą opcję od góry, by przejść do ostatniego kroku. Wpisz nazwę swojego CA, jeżeli chcesz, dodaj jej opis, po czym wybierz typ danych (maile, nr telefonów, facebook id’s) i załaduj plik. Kiedy stworzysz swoje CA, nie będzie jeszcze gotowe do użytku. Facebook musi sprawdzić, ile z załadowanych przez Ciebie maili/nr telefonów jest przypisanych do kont w serwisie. Kiedy to zrobi, dostaniesz powiadomienie o możliwości użycia Custom Audience.

    LOOKALIKE AUDIENCES

    Lookalike Audience to baza użytkowników stworzona przez Facebooka na podstawie bazy, którą wskazałeś. Możesz stworzyć LA na podstawie fanów fanpage’a do którego masz dostęp, zapisanej target grupy lub CA, które posiadasz na danym koncie. Prościej – możesz stworzyć bazę użytkowników podobnych do fanów fanpage’a X, jeżeli masz na nim uprawnienia.

    Facebook sprawdza fanów we wskazanej przez Ciebie bazy pod względem wielu czynników – m.in. polubieni, wieku, zamieszkania etc. Dzięki temu otrzymujesz od Facebooka bazę osób podobnych do osób, które już znajdują się np. w bazie Twoich klientów (jeżeli stworzyłeś LA na bazie CA klientów).

    Co Ci to daje? Docierasz do grupy, która jest podobna np. do Twoich obecnych słuchaczy – a skierowanie do nich reklam pozwala Ci na poszerzenie tej grupy. Szansa na zainteresowanie się Twoją reklamą jest dużo większa niż w przypadku użycia standardowego targetowania Facebook Ads.

    Remarketing FB - Lookalike Audience 1

    Utworzenie Lookalike Audience wymaga skorzystania z Power Editora. Czym jest przeczytasz tutaj, a jak go używać tutaj. Kiedy już go otworzysz, w lewym rogu będziesz miał opcję rozwijanego menu, w którym musisz wybrać „Audiences”.  Następnie, znowu w lewym rogu, ale już w menu „Create Audience” musisz wybrać „Lookalike Audience”.

    Remarketing FB - Lookalike Audience 2

    Pojawi się nowe okno, w którym musisz wybrać bazę, na podstawie której Facebook utworzy LA. To może być fanpage lub Custom Audience. Następnie kraj, w którym mają się znajdować użytkownicy w nowej bazie. Ostatnią funkcją jest optymalizacja bazy pod względem podobieństw do użytkowników w bazie podstawowej – system może skupić się na podobieństwie użytkowników lub raczej na zasięgu, co oznacza, że w LA będą ludzie mniej podobni do Twojej bazy podstawowej. Nie przeginaj w stronę zasięgu – wiem, ze cyferki kuszą, ale efekt może być taki, że system wyrzuci Ci wszystkich użytkowników w Polsce, więc zamiast być bliżej swojego celu, będziesz nadal dokładnie w tym samym miejscu.

    Lookalike Audience nie jest gotowe do użytku od razu – system potrzebuje od kilku do kilkunastu godzin na budowę bazy. Gdy skończy, otrzymasz powiadomienie na Facebooku.

    REMARKETING FB

    Czas na remarketing na Facebooku przy zastosowaniu piksela Facebook Conversion Pixel. Czy byłeś kiedyś na zalando.pl albo szukałeś jakiejś zagranicznej wycieczki? Jeżeli tak, to po dokonanej wizycie na karcie produktu, kiedy już wszedłeś na Facebooka, prawdopodobnie zobaczyłeś reklamę ostatnio oglądanego produktu po prawej stronie lub jakąś ofertę wycieczki w swoich Aktualnościach. To właśnie umożliwia piksel. Jeżeli chcesz dobrze wykorzystać jego możliwości – to jest ten moment, żeby na serio się skoncentrować, wyłączyć TV, wypić energetyka i starać się wszystko zrozumieć jak najlepiej.

    [sociallocker id=1175]

    Pamiętaj, że użycie tej możliwości serwisu wymaga skopiowana kodu piksela do sekcji <head> Twojej strony.

    Istnieją dwie możliwości wykorzystania piksela. By ułatwić zrozumienie różnić pomiędzy nimi, rozdzielam je na remarketing dynamiczny i statyczny.

    Remarketing dynamiczny, to przekierowanie użytkownika do ostatnio oglądanego produktu.

    Remarketing statyczny, to przekierowanie użytkownika do ustalonej w kampanii strony – np. działu promocje.

    Oznacza to, że przy dynamicznym zobaczysz np. ostatnio oglądany model butów, a w przypadku statycznego poznasz jakaś ofertę specjalną np. dostaniesz rabat na wszystkie buty marki Nike.

    Remarketing dynamiczny ułatwia zastosowanie systemu Facebook Exchange, obsługiwanego przez platformy zewnętrzne, takie jak AdRoll. Oczywiście jest ich więcej, wystarczy wpisać w Google „FBX ads” czy „FBX Facebook”. Ich zastosowanie wymaga od Ciebie podpięcia do Twojego fanpage’a konta reklamowego platformy zewnętrznej oraz implementację ich kodu w sekcji <head> Twojej strony. Resztę wytłumaczą Ci ich tutoriale, wszystko jest dość jasne. W tym przypadku są to zwykle reklamy po prawej strony serwisu, a możliwości targetowania i formatu są mocno ograniczone.

    Statyczność, choć teoretycznie efektywność ma gorszą, posiada więcej możliwości, głównie dlatego że tworzysz i opierasz mechanizm na samym Facebooku, bez udziału serwisów zewnętrznych. Możesz użyć wszystkich formatów reklamowcyh dostępnych na Facebooku – nie ma więc problemu z wyświetlaniem reklam w Aktualnosciach użytkowników, których możesz przekierować nie tylko z powrotem na Twoją stronę, ale też do aplikacji lub zachęcić do polubienia Twojego fanpage’a. Dostępny jest cały system targetowania Facebooka, co jest bardzo dużym plusem tej opcji wobec remarketingu dynamicznego.

    Remarketing FB - Web Custom Audience 1

    Niezależnie do tego gdzie obecnie się znajdujesz – w Menadżerze Reklam czy Power Editorze – wróć do okna, w którym tworzysz Custom Audience i kliknij „Create Audience”.

    Remarketing FB - Web Custom Audience 2

    Tym razem wybierz opcję ostatnią, dotyczącą strony.

    Remarketing FB - Web Custom Audience 3

    I znów – wybierz nazwę, dodaj opis oraz pobierz piksel i zaimplementuj go w sekcji <head> Twojej strony. A teraz coś nowego – na tym slajdzie wybrałem opcję zebrania do bazy użytkowników odwiedzających wszystkie podstrony. Następnie określ przez ile dni Facebook ma pamiętać użytkowników w swojej bazie. Po upływie tego czasu, jeżeli ponownie nie odwiedzą strony, zostaną usunięci z bazy.

    Co w przypadku, gdy chcesz zebrać do bazy użytkowników odwiedzających tylko konkretną stronę?

    Remarketing FB - Web Custom Audience 4

    W tym przypadku pojawia się okno, w którym musisz wpisać dokładny adres podstrony lub jego część. Tworząc reguły, jesteś w stanie skierować reklamy np. do osób, które dodały produkt do koszyka, ale nie pojawiły się na stronie finalizacji zamówienia. Możesz przypomnieć użytkownikowi o porzuconym koszyku lub dać jakiś 5%/10% rabat, by skłonić go do jego szybkiej finalizacji.

    W tym przypadku również stworzenie bazy wymaga czasu – zależnie od tego ile osób odwiedza Twoją stronę może to zając kilka lub kilkadziesiąt godzin. Zanim użyjesz bazy, poczekaj aż osiągnie pułap 1000 użytkowników.

    Custom Audience, Lookalike Audience oraz Web Custom Audience, których chcesz użyć w konkretnej kreacji ustawiasz w menu targetowania w przeznaczonym do tego miejscu, dość wyraźnie oznaczonym, więc na pewno znajdziesz… prawda?

    Dzięki za dotarcie aż do tego momentu, jeżeli masz jakieś pytania zadaj je w komentarzach lub wykorzystaj formularz kontaktowy.

    Przy ustawianiu CA, LA i remarketingu życie ułatwi Ci prezka na SlideShare:


    [/sociallocker]

    Data dodania: 25.05.2014 Kategoria: Muzyka na Facebooku
    Tagi: , , , , , ,