FACEBOOK ADS: Formaty reklamowe i ich zastosowanie - maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • FACEBOOK ADS: Formaty reklamowe i ich zastosowanie

    Pisałem już o korzyściach jakie mogą przynieść reklamy na Facebooku muzykom, wytwórniom, sklepom – czyli branży muzycznej. Nie wystarczy jednak wiedzieć po co, ale i co reklamować. Dlatego też tym razem słów kilka o formatach reklamowych i ich zastosowaniu.

    Jeżeli chcesz wiedzieć po co powinieneś użyć Facebook Ads, przeczytaj poprzedni tekst.

    Jeżeli znasz już Fb Ads i chcesz jedynie zobaczyć co nabazgrałem, przeglądnij umieszczoną poniżej prezkę. Jeżeli wolisz przeczytać mój komentarz, zapraszam do lektury.


    JAK KUPIĆ REKLAMY?

    By przejść do samych formatów, trzeba zacząć od miejsca, w których możesz zakupić reklamy na Facebooku. Serwis oferuje trzy miejsca, przedstawiłem je na grafice razem z ich zaletami (kolor niebieski) oraz wadami (kolor szary).

    Facebook Ads: Gdzie włączyć?

    Wybierając opcję „promuj post” lub „promuj stronę”, czyli promując swoją treść z poziomu strony wybierasz opcję najłatwiejszą, jednak jednocześnie dużo tracisz. Nie masz dostępu do wszystkich opcji targetowania (więc nie możesz wystarczająco dobrze ustalić swojej grupy docelowej), nie możesz ustalić bidowania (Twojej maksymalnej stawki za pożądaną akcję użytkownika) – co sprawia, że wraz z czasem zaczynasz płacić coraz więcej, nie mając na to wpływu – no i możesz ustawić czas trwania swojej reklamy na max 7 dni. Dodatkowo – nie możesz ustawić kampanii z kilkoma kreacjami. Rozwiązania tego się nie stosuje, postrzegane jest jako najdroższe i najmniej efektywne.

    Kolejną opcją jest menadżer reklam, do którego przenosisz się poprzez kliknięcie w menu swojego konta opcji „Utwórz reklamę”. To rozwiązanie pozwala nam na wybór celu naszej reklamy – m.in. kliknięcia w link, zaangażowania pod postem (oraz jego zasięgu) czy też pozyskania nowych fanów. Tworząc reklamę w menadżerze reklam możesz użyć swojej bazy danych (custom audiences), masz możliwość bidowania (ustawienia stawek maksymalnych za swoją akcję) oraz włączenia w jedną kampanię kilku kreacji reklamowych. Ważną zaletą jest również opcja piksela konwersji, co pozwala Ci dodatkowo sprawdzić efektywność Twoich reklam na swojej stronie zewnętrznej. Menadżer reklam Facebok Ads jednak pozwala tylko na średnio głębokie targetowanie reklam oraz ogranicza możliwość umiejscowienia reklam (które swoją drogą nie jest tutaj intuicyjne).

    Najlepszą opcją – jeżeli chcesz mieć maksymalny możliwy wpływ na swoje reklamy – jest Power Editor. Właściwie ma tylko dwie wady – żeby się do niego dostać musisz wejść w swoje konto reklamowe i znaleźć go w menu po prawej stronie. A potem musisz nauczyć się jego obsługi. Dzisiaj tę kwestię pominę, ale już za kilka dni przeprowadzę Cię przez tutorial. Power Editor posiada wszystkie zalety Menadżera Reklam, jednocześnie dokładając kilka kolejnych. Masz możliwość maksymalnie głębokiego targetowania reklam, pełną opcję umiejscowienia reklam, a dodatkowo umożliwia ona zarządzanie wieloma kontami i kampaniami reklamowymi.

    GDZIE WYŚWIETLANE SĄ REKLAMY?

    Umiejscowienie reklam to kwestia mocno powiązana z formatami reklamowymi. W zależności od miejsca wyświetlania, mają różne rozmiary (o których później). Musisz też pamiętać, że reklamy w News Feedzie posiadają jedno istotne ograniczenie – tekst zawarty na grafice nie może przekraczać 20% powierzchni grafiki. Wielkość tekstu na kreacji graficznej możesz sprawdzić tutaj.

    Reklamy na facebooku możesz umieścić w trzech lokalizacjach:

    Facebook Ads: Miejsce wyświetlania

    News Feed to nic innego jak Aktualności, a Right Hand Side to prawa strona serwisu.

    Facebook umożliwia jednak wybór konkretnych miejsc reklamy, poprzez „pakiety”. Rozróżniamy kilka takowych „pakietów”, które oznaczają odpowiednie umiejscowienie kreacji reklamowych:

    Facebook Ads: Możliwości umiejscowienia

    ALL FACEBOOK – wybór tej opcji oznacza wyświetlenie reklamy we wszystkich możliwych miejscach. Miejsca te mają różne wymiary wyświetlania, więc grafika, która idealnie przyciąga uwagę w Aktualnościach może okazać się totalnie niedostosowana do specyfiki prawej strony serwisu.

    NEWS FEED DESKTOP & MOBILE – wybierając tę opcję umieścisz swoje reklamy w Aktualnościach na urządzeniach desktopowych oraz mobilnych.

    NEWS FEED DESKTOP –  wybierając tę opcję umieścisz swoje reklamy w Aktualnościach na urządzeniach desktopowych.

    To nie wszystkie możliwości – są jeszcze cztery:

    Facebook Ads: Możliwości umiejscowienia 2

    NEWS FEED MOBILE –  wybierając tę opcję umieścisz swoje reklamy w Aktualnościach na urządzeniach mobilnych.

    DESKTOP – Twoje reklamy zostaną wyświetlone w Aktualnościach oraz po prawej stronie serwisu na urządzeniach desktopowych.

    RIGHT HAND SIDE – ta opcja powoduje umieszczenie reklam po prawej stronie serwisu na urządzeniach desktopowych.

    FORMATY REKLAMOWE

    Formatów reklamowych jest dość dużo. Przedstawię trzy najpopularniejsze, których używa praktycznie każdy. Są to: post ze zdjęciem, post z linkiem (zarówno do sklepu jak i treści w serwisie YouTube) oraz reklama skłaniająca do polubienia strony. Ponadto mozesz stworzyć ukryty post, wygladajacy tak samo jako te opublikowane na fanpage’u, jednak widoczne tylko dla grupy docelowej danej kampanii reklamowej.

    Kolorem szarym zaznaczyłem zastosowanie, które przynosi efekty, jednak jest raczej dedykowane innym formatom reklamowym.

    Reklama postu ze zdjęciem

    Facebook Ads: Reklama postu ze zdjęciem

    Główne zastosowanie reklamy postu ze zdjęciem to zasięg informacji – np. o koncercie w danym mieście, nowym teledysku (zdjęcie z planu klipu jako jego zapowiedź). Zasięg nie musi, ale może przekładać się na zaangażowanie pod postem, co głównie zależy od tego co przedstawia grafika oraz sposobu ustalenia stawki. Może również generować przejścia do strony zewnętrznej, jednak uwaga użytkownika skupia się na zdjęciu i komentarzach, więc kliknięcia w link nie są w tym przypadku główną akcją użytkownika. Zdjęcie, które opublikujesz powinno mieć wymiary 1200x900px – zostanie automatycznie pomniejszone, jeżeli reklama wyświetlać ma się po prawej stronie.

    Reklama postu z linkiem

    Podaję przykład linku do strony sklepu, jednak bierz w tym przypadku również pod uwagę również posta z linkiem do YouTube lub serwisu muzycznego.

    Facebook Ads: Reklama postu z linkiem

    Ta forma sprawdza się doskonale jeżeli chcemy wygenerować przejście na stronę. Dlaczego? Bo kliknięcie w grafikę jednocześnie przekierowuje na stronę docelową. Nie musisz umieszczać linka w treści posta – wystarczy odpowiednie Call To Action na grafice. To, gdzie prowadzi link zależy od Ciebie – dlatego też reklama linka z postem jest również często wykorzystywana w celu przekierowania użytkownika do aplikacji. Grafika powinna mieć wymiary 1200x627px, w przypadku umieszczenia po prawej stronie zostanie automatycznie pomniejszona.

    Reklama Page Like Ad

    Czas na ostatni omawiany format – reklamę, której głównym celem jest zdobycie nowych fanów.

    Facebook Ads: Reklama fanpage'a

    Głównym celem tej reklamy jest zdobycie nowego fana – i zamieszczona zwłaszcza w Aktualnościach, doskonale spełnia swoje zadanie. W przypadku muzyki na pewno najlepszy efekt przyniesie zamieszczenie zdjęcia artysty z odpowiednim Call To Action, w przypadku sklepu lub serwisu muzycznego – informacja o treści na stronie. Po kliknięciu w grafikę użytkownik przenosi się do ustalonej przez nas lokalizacji na fanpage’u – dlatego też reklama może namawiać również do udziału w aplikacji mieszczącej się w zakładce.

    CO DA CI KLIKNIĘCIE?

    Najczęstszą akcją użytkownika względem Twoich postów i reklam jest kliknięcie. Żeby dobrać odpowiedni format postów oraz reklamy, musisz przewidzieć co stanie się po kliknięciu w nią. Co więcej, efekt ten zależy od umiejscowienia reklamy.

    W przypadku News Feedu kliknięcie powoduje następujące akcje:

    Facebook Ads:  kliknięcie w reklamę

    W przypadku prawej strony serwisu kliknięcie powoduje nieco odmienną reakcję serwisu:

    Facebook Ads: RIGHT HAND SIDE, A EFEKT

    Jesteśmy w połowie tygodniowego cyklu o Facebook Ads dla branży muzycznej. Następny wpis dotyczyć będzie targetowania reklam, a całość zamkniemy przewodnikiem, który sprawi, że ustawisz swoją reklamę zgodnie ze swoimi oczekiwaniami i potrzebami.

    Jeżeli masz jakieś pytania – zapraszam do zadawania ich w komentarzach lub skorzystania z formularza kontaktowego.

    Dzięki za przeczytanie tego wpisu i do zobaczenia kolejnym razem!

    Data dodania: 13.05.2014 Kategoria: Muzyka na Facebooku
    Tagi: , , , ,