FACEBOOK ADS: Targetowanie Facebook Ads — maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • FACEBOOK ADS: Targetowanie Facebook Ads

    Nadal widzę dużą liczbę reklam, które nie powinny do mnie trafiać. I założę się, że Ty również. Ile z nich to reklamy dotyczące muzyki? Zapewne bardzo mała część – jednak to głównie dlatego, że póki co niewielu ich używa. Jeżeli już, to są one zwykle niedostosowane pod kątem targetowania. Jako reklamodawca musisz wiedzieć do kogo dociera Twoja reklama. Im lepsze jej dostosowanie do odbiorcy, tym lepszy wynik uzyska. Czy na pewno wiesz jak je targetować?

    Na początek dwa proste przykłady:

    Według Twojego fanpage’a posiadasz fanów głównie w wieku 13-20 lat. Czemu w takim razie wyświetlasz reklamę teledysku ludziom w wieku 26 lat? Jeżeli grasz koncert w Gdańsku, to czemu w moim Feedzie pojawia się jego reklama mimo mojego zamieszkania w Łodzi?

    Twoją stronę odwiedzają ludzie w wieku 16-22 lata, co można łatwo wywnioskować z Google Analytics. Dodatkowo Twoja marka kojarzona jest raczej z jednym gatunkiem muzycznym. Zależy Ci na dokonanych zakupach. Dlaczego w takim razie nie dość, że promujesz galerię zdjęć, nie podajesz pod nimi linka, a widzi go osoba w wieku 26 lat?

    To tylko dwa przykłady, które widziałem dzisiaj w swoim News Feedzie. Wiecie dlaczego? Bo reklamy te nie zostały odpowiednio stargetowane.

    WEDŁUG CZEGO MOŻEMY TARGETOWAĆ REKLAMY?

    Targetowanie reklam na Facebooku jest naprawdę proste. Wymaga jednak myślenia, zwłaszcza w przypadku większej liczby kampanii i kreacji. Grafiki poniżej pokazują konkretne dane użytkowników, według których możemy targetować nasze reklamy.

    Facebook Ads: targetowanie reklam na Facebooku 1

    Proste targetowanie to podstawowe dane użytkowników, po jakich możemy stargetować nasze reklamy.

    Głębokie targetowanie wymaga lepszej znajomości naszej grupy docelowej. Musimy wiedzieć czym się mogą interesować, do jakich kategorii Facebooka można ich zaliczyć i tak dalej. To, które dane wykorzystamy do targetowania, zależy tylko od nas.

    [sociallocker id=1175]

    WIELKOŚĆ GRUPY DOCELOWEJ, A EFEKTYWNOŚĆ FACEBOOK ADS

    W biznesie muzycznym dominuje jeden typ grupy docelowej – ma być jak największa. Problem ten poruszę dokładniej za dwa tygodnie, jednak trzeba również wspomnieć o nim teraz, kiedy omawiam reklamy na Facebooku.

    Nie zawsze to duża grupa docelowa przyniesie Ci oczekiwane korzyści. Dlaczego?

    Facebook Ads: targetowanie reklam na Facebooku 2

    Duża grupa docelowa oznacza szeroki zasięg i może (ale nie musi) przynieść efekt w postaci dużej liczby kliknięć. Niestety jednocześnie sprawiamy, że nasza informacja dociera także do dużej grupy osób absolutnie nami nie zainteresowanych. Czy w takim razie kliknięcia czy akcje wobec postów wygenerowane przez takie osoby będą dla nas wartościowe? Konkretniej – czy ich wejście na stronę wygeneruje dla nas zakup, odsłuch, wyświetlenie albo czy ich komentarze pod naszym postem będą pozytywne?

    Mniejsza grupa docelowa, odpowiednio stargetowana to mniejszy zasięg informacji – ale mogący być dla Ciebie dużo bardziej wartościowy. Lepiej uzyskać 1000 komentarzy lub kliknięć od osób będących Twoją muzyką/Twoimi produktami zainteresowanych, znających Cię i będących bardziej skłonny do zakupów. Mniejszą grupę docelową i bardziej wartościową dla Ciebie uzyskasz również poprzez Custom Audiences – ale o tym w przyszłym tygodniu.

    JAKĄ GRUPĘ DOCELOWĄ WYBRAĆ?

    W zależności od swojego celu, powinieneś wybrać odpowiednią wielkość grupy docelowej. Znów odwołajmy się do grafiki, która przyporządkuje zasięg do odpowiedniej wielkości TG.

    Facebook Ads: targetowanie reklam na Facebooku 3

    Chcąc poinformować o zapowiedzi teledysku lub jego premierze oraz o samym fakcie zapowiedzi płyty, zależy nam na zasięgu. W takim przypadku możemy kierować reklamę np. do naszych fanów, przyłączając do targetu również fanów naszej wytwórni. Tak samo sprawa wygląda jeżeli opublikowaliśmy odsłuch płyty na naszym kanale lub chcemy przekazać naszym fanom coś konkretnego.

    Jeżeli zależy nam na poinformowaniu o koncercie to wybieramy mniejszą grupę – zawężoną do danego miasta i ewentualnie jego najbliższych okolic. W przypadku przejścia na stronę www, zakupów, odsłuchu na YouTube czy zaangażowania fanów – również wybieramy mniejszą grupę. Dlaczego? Ponieważ w tym przypadku mniejsza grupa, jeżeli dobrze stargetujemy reklamę, będzie bardziej efektywna – czyli czasem więcej możesz zyskać targetując na 10 tysięcy niż 100 tysięcy osób.

    Problem z klipami polega na tym, że musisz zdecydować na czym Ci zależy. Nie zawsze zasięg informacji skutkuje dużą liczbą wartościowych kliknięć i odwrotnie – czasem łatwiej uzyskać wartościowe wyniki kierując reklamę do dużej liczby odbiorców niż sepyficznej, małej.

    Niezależnie od celu zawsze musisz obserwować wyniki kampanii i decydować o zmianie targetu, jego wielkości lub budowie kreacji.

    JAK TARGETOWAĆ W ZALEŻNOŚCI OD CELU?

    Czy masz pomysł jak konkretnie targetować reklamy, jeżeli chcesz uzyskać np. jak największą liczbę przejść na stronę? Poniższa grafika przedstawia przykładowe dane, jakie powinieneś brać pod uwagę, gdy targetujesz reklamy w konkretnym celu. Oczywiście powinieneś kombinować, by osiągnąć jak najlepszy efekt.

    Facebook Ads: targetowanie reklam na Facebooku 4

    W kwestii targetowania na dziś to wszystko. Starałem się poruszyć najważniejsze sprawy – mam świadomość, że nadal jest wiele spraw, których nie opisałem, jednakże wpis ten powstał po to, by jak najjaśniej wytłumaczyć targetowanie reklam na Facebooku. Dodatkowe informacje sprawiłyby, że wpis stałby się zbyt nieoczywisty.

    Jeżeli masz jakieś pytania zapraszam do zadawania ich w komentarzach lub poprzez formularz kontaktowy.

    To już przedostatni wpis poświęcony tematyce Facebook Ads – kolejny zamknie ją poprzez przewodnik po Power Editorze, dzięki czemu jasno i szybko stworzysz swoją reklamę dokładnie tak jak chcesz.

    [/sociallocker]

    Data dodania: 14.05.2014 Kategoria: Muzyka na Facebooku
    Tagi: , , , , ,