Internety mówią #3: ile trwa 5 minut Kajmana? - maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Internety mówią #3: ile trwa 5 minut Kajmana?

    Kiedy w lutym zeszłego roku Kajman uderzył ze swoim “5 minut” zapowiadającym nowy album czym prędzej wrzuciłem odpowiednie słowa kluczowe do Brand24. Track był bardzo mocnym uderzeniem, zebrał masę dobrych opinii, a ja już wtedy zamierzałem napisać wpis o tych 5 minutach Michała. Nie spodziewałem się jednak, że upłynie prawie rok zanim ten wpis powstanie, a tytułowe 5 minut Kajmana będzie… nadal trwać.

    Informacyjnie

    Wpis powstał dzięki wykorzystaniu Brand24, narzędzia do monitorowania internetu. Nie jest to wpis sponsorowany. Wpis jest częścią cyklu “Internet mówi”, którego celem jest pokazanie możliwości jakie daje monitoring muzykom i wytwórniom oraz pierwsze w Polsce analizy opinii na temat muzyków, utworów, płyt jakie ukazują się w polskiej sieci. Dodatkową korzyścią jest możliwość wyciągnięcia wniosków przydatnych pracownikom wytwórni muzycznych odpowiedzialnych za promocję płyt i artystów.

    Dane do wpisu zebrane zostały w okresie 7.02-31.12.2013. Opinie zostały podzielone na neutralne, pozytywne oraz negatywne.

    Celem wpisu jest zobrazowanie i analiza długości życia w Internecie pierwszego utworu zapowiadającego płytę.

    Opinie pozytywne – od wpisów na blogach, przez rozbudowane wypowiedzi na Facebooku, krótkie, pojedyncze opinie np. “świetne!”, po emotikonki np. uśmiechy lub serduszka.

    Opinie negatywne – wypowiedzi o negatywne, budowa wypowiedzi taka sama jak przy wzmiankach o sentymencie pozytywnym.

    Opinie neutralne – wypowiedzi nie wyrażające jednoznacznie negatywnej lub pozytywnej oceny, informacje prasowe, udostępnienia teledysku lub utworu, linki do pliku mp3, udostępnienia zawierające jedynie fragment utworu.

    Narzędzie monitorujące, w tym przypadku Brand24, może zbierać w mediach społecznościowych jedynie wpisy publiczne – nie są więc brane pod uwagę posty z uprawnieniami “znajomi” na fejsie, ukryte tweety, wpisy na grupach na FB i tym podobne. Poza publicznymi wpisami użytkowników w wyniki włączone są strony internetowe np.cgm.pl, blogi oraz fora.

    Przed premierą

    Utwory zapowiadające płytę Kajmana “Prototyp” promowane były na Facebooku za pomocą plakatów oraz konkursów. Zamysł dobry, jednak poza FB i informacjami prasowymi o konkursach związanych z plakatami i płytą innych działań nie prowadzono. Trailery, vlogi etc zostały zastąpione ówcześnie niezgodnymi z regulaminem serwisu konkursami. Posty konkursowe spotkały się jednak z dość dużym odzewem fanów Kajmana. Pierwsze informacje o singlu pojawiły się 1.02.2013. Premiera teledysku nastąpiła 7.02, a wtedy…

    Premiera teledysku

    Polskiego FB zalała fala udostępnień teledysku, jednak monitoring wyłapał jedynie 115 wzmianek, co oznacza, że zdecydowana większość z nich musiała mieć ustawienia prywatności inne niż “publiczne”. Szacowany zasięg publicznych wypowiedzi w dniu  premiery wynosił około 157 tysięcy osób.

    Pierwsze 5 dni po premierze

    Nauczony analizą opinii o singlu VNMa ‘Hajs się zgadza” postanowiłem ustalić teoretyczny czas po premierze singla, który pozwala na dopełnienie oceny tego czy klip i utwór przyjęły się, czy też pozostały zignorowane. Te 5 dni to czas na mocniejszą promocję, wymyślenie i wprowadzenie na szybko jakiego “koła ratunkowego”, które może podbić jeszcze pierwszy buzz wokół singla, tym bardziej, że w przypadku braku lub słabej pierwszej fali popularności, kolejnej może już nie być.

    Przez 5 dni po premierze “5 minut” monitoring wyłapał łącznie 228 wzmianek. Teoretycznie potwierdza się wniosek wysunięty przeze mnie przy wspomnianej już analizie singla VNMa – największy boom track przeżywa w ciągu 48h od jego publikacji, a potem popularność zaczyna znacząco spadać. Ofc ostateczne potwierdzenie mojej tezy wymaga kilkunastu kolejnych analiz, by nie było wątpliwości.

    Szacunkowy zasięg w tych dniach wahał się pomiędzy 829 osobami (9 lutego) a 157 tysiącami odbiorców (w dniu premiery). Sobota okazała się najgorszym dniem w przypadku zasięgu i prawie najmniej efektywnym w kwestii liczby wzmianek o utworze. Po sobocie widzimy lekkie odbicie. Jeżeli porównamy to z aktywnością użytkowników na fanpage’u oraz liczbą wyświetleń teledysku oraz komentarzy pod nim w ciągu 5dni od premiery, to może okazać się, że najgorszymi dniami do publikowania premier jest piątek ponieważ do okresu 48h boomu łapie się sobota. Potwierdzenie tej tezy wymaga jednak już wewnętrznej analizy wytwórni. Całkiem możliwe, że wyniki monitoringu pod tym względem będą sprzeczne z wynikami teledysku lub zaangażowania na Facebooku.

    Okres od premiery “5 minut” do premiery płyty

    Od 7 lutego do 24 maja, czyli dnia premiery “Prototypu” Brand24 wychwycił 440 wzmianek o teledysku. Co ważne, w tym czasie zanotowano mały wzrost z 1 dziennie do 7 wzmianek od utworze. Szacowany zasię urósł aż do 44 tysięcy osób – co nie jest niczym niezwykłym, zwłaszcza, ponieważ w tym dniu wrzucił go na swój fanpage sam Kajman.

    Co sądzić? Z jednej strony – nic dziwnego, w końcu to premiera płyty i to ona ma być popularna, a z drugiej nasuwa się pytanie – czy singiel o tyle tak dobrze pasującym do premiery całego albumu mógł zostać “wskrzeszony” w tym okresie jeszcze jakimiś działaniami? I czy był sens przeprowadzania takich działań?

    Po premierze płyty

    Przez trzy miesiące jakie upłynęły od premiery singla do premiery płyty monitoring wychwycił 440 wzmianek – natomiast przez kolejne pół roku 242. Poniższy wykres obrazuje miesięczny rozkład liczby wzmianek. Widać na nim duży wzrost w lipcu, który jest efektem publikacji oficjalnego remixu “5 minut” autorstwa D.N.A. Zauważyć można też wzrost w czerwcu – to prawdopodobnie efekt remixów, jakie znalazły się na dodatkowej płycie oraz acapelli, dzięki której w sieci pojawiło się kilka remixów i blendów “5 minut”.

    Od września teledysk zaczyna wygasać, chociaż na pewno nie wymierać – nadal monitoring wyłapuje od 12 do 20 wzmianek miesięcznie.

    Ile naprawdę trwa 5 minut?

    Po analizie opinii widać, że track słuchany jest do dziś – nawet 11 miesięcy po jego premierze. Widać również, że zaraz po premierze szybko przygasł, a lekki wzlot zaliczył zaraz po wydaniu całego albumu. Zawsze będę zwracał uwagę na te pierwsze 5 dni po premierze utworu – być może można jakoś podtrzymać boom. Tak samo czas wydania płyty – ten utwór świetnie nadawał się do jakiejś akcji, tym bardziej, że kolejne dwa miesiące dzięki remixom był dość popularny. Pamiętajmy jednak, że to tylko analiza opinii o jednym utworze – a płyta była promowana kilkoma singlami. Na podstawie jednego singla nie możemy mówić o sukcesie całej płyty – możemy jednak wskazać już dwa powyżej napisane okresy popularności utworów, które mogą zostać wykorzystane marketingowo.

    Tak czy inaczej, Kajman wciąż ma swoje 5 minut i mam nadzieję, że będą one trwały jak najdłużej. Pozdro Michał!

    Data dodania: 23.01.2014 Kategoria: Muzyka na Facebooku
    Tagi: , , , , , , , , ,