Marketing muzyczny: Typy postów, a Twoje cele - maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Marketing muzyczny: Typy postów, a Twoje cele

    Marketing muzyczny w Polsce w bardzo dużej części sprowadza się do Facebooka. Dlatego tym razem wpis poświęcony jest typom postów. Czy wiesz jaki post opublikować, by wygenerować jak najwięcej pożądanych akcji użytkownika? Poznaj lub przypomnij sobie najważniejsze informacje na temat typu postów oraz ich zastosowania, w zależności od celu.

    Zaznaczam – nie mówię Ci co masz robić, a czego nie. Podaję Ci informację – jeżeli uznasz, że znajdziesz w niej coś ciekawego dla siebie, to feel free i korzystaj do woli. Nie mogę mówić ludziom w wytwórniach lub znanym artystom jak działać – oni znają swoje realia lepiej, żyjąc w nich cały czas. Ja mogę jedynie podsunąć pomysły na działania dodatkowe, które pozwolą im osiągnąć jeszcze większą efektywność.

    Cel, a typ postu

    Zależy Ci na kliknięciach, czy zaangażowaniu? Prezentujesz produkt i chcesz go sprzedać, podbudować zaangażowanie, a może chcesz coś powiedzieć swoim fanom? Poniższa grafika obrazuje najlepsze rodzaje postów w zależności od ich celu.

    Marketing muzyczny - posty na Facebooku - Cel, a typ postu

    Przejścia na stronę zewnętrzną – czy to na sklep, czy serwis YoTube. Największą efektywność wygenerują posty z linkiem i dużą miniaturą o wymiarach 1200x627px. Dlaczego? Bo kliknięcie w obrazek powoduje przeniesienie do strony docelowej lub odtworzenie filmu w poście. Drugim wyborem w takim przypadku powinien być post ze zdjęciem – jeżeli dodasz w tekście posta linka, a zdjęcie lub tekst posta będą wystarczająco angażujące użytkowników, to poza interakcjami w obrębie serwisu wygenerujesz również kliknięcia w link. Trzecią opcją jest zwykły post tekstowy z linkiem do sklepu. Tutaj ważną rolę odgrywa tekst – nie wystarczy napisać „kliknij i zobacz co się stanie”. Jasne, to poprawi liczbę kliknięć, ale niskowartościowych, większość od razu zamknie stronę docelową.

    Prezentacja produktu –  jeżeli chcesz zaprezentować produkt, np. t-shirt, to powinieneś wrzucić jego zdjęcie. Oczywiście najmniejszą liczbę akcji użytkowników wywoła zdjęcie produktowe, natomiast zdjęcie produktowe z sesji. Dobrym wyborem jest również post z linkiem i dużą miniaturą 1200x627px. Wrzuć w miniaturę zdjęcie z odpowiednim Call To Action, a oprócz prezentacji produktu pozyskasz także wartościowe przekierowania na stronę. Ostatnim wyborem powinna być galeria zdjęć – nawet wsparta reklamowo generuje jedyne zapoznanie się ze zdjęciami, gorzej z kliknięciami lub interakcjami użytkowników.

    Zaangażowanie – najbardziej angażujące na Facebooku są zdjęcia. Zwłaszcza te, na których robisz śmieszne miny, zdjęcia z innymi muzykami, zdjęcia ze studia lub planu klipu. Jeżeli chcesz odesłać użytkownika do strony zewnętrznej, możesz dodać posta z linkiem i miniaturą, a na grafice lub w tekście posta zawrzeć chwytliwe pytanie.

    Kontakt z fanami – do kontaktu z fanami najlepiej używać postów tekstowych. Wtedy ich uwaga nie skupia się na dołączonej treści, a na Twoich słowach. Równie dobrze sprawują się posty ze zdjęciami, ale ma to dla Ciebie wartość tylko w momencie, gdy chcesz poruszyć temat ściśle związany z fotografią. Post z linkiem i miniaturą to dobre wyjście kiedy chcesz skomentować treść zawartą w linku lub coś dopowiedzieć, np. linkując do wywiadu.

    Rodzaj akcji, a typ postu

    Zależnie od pożądanej akcji, powinieneś użyć właściwego typu postu. Poniższa prosta grafika obrazuje najlepsze rodzaje postów pod względem wygenerowania kliknięć oraz zaangażowania użytkowników.

    Marketing muzyczny - posty na Facebooku - Rodzaj akcji, a typ postu

    Niech użytkownik zrobi to, czego chcesz

    Rodzaj postu to nie wszystko. Jeżeli chcesz, by użytkownicy wygenerowali akcję na której Ci zależy powinieneś zadbać o kilka czynników. Wybrałem trzy najpopularniejsze akcje w branży muzycznej – kliknięcie w link do sklepu, wyświetlenie teledysku oraz zaangażowanie użytkownika w środowisku serwisu, czyli dodanie lajka, skomentowanie lub udostępnienie go.

    Co zrobić, by skłonić użytkownika do kliknięcia w link?

    Na przykładzie postu z linkiem i miniaturą 1200x627px.

    cc

    Tekst 1 – chwytliwe copy, które dotrze do użytkownika, przekona go, że chce wejść i sprawdzić co masz do zaoferowania.

    Link – najlepiej skrócony, żebyś mógł sprawdzić jego efektywność, zwłaszcza jeżeli nie masz dostępu do Google Analytics strony docelowej. Nie jest konieczny, gdyż uwaga użytkownika skupia się na miniaturze linka, gdzie powinna być zawarta…

    Informacja – zdjęcie produktowe + tekst informacyjny. Krótki i jasno informujący użytkownika.

    Call to action #1 – grafika przycisku atomatycznie sugeruje użytkownikowi kliknięcie, dodatkowe wezwanie do akcji w postaci słowa „sprawdź”, „zobacz”, „chcę to” ma za zadanie dodatkowo przekonać do kliknięcia. Nie stosuje się raczej słów „kliknij” lub „kup” ponieważ słowa te mają niższą konwersję niż wyżej wymienione.

    Call to action #2 – to kolejne miejsce, w którym możesz dodatkowo zachęcić użytkownika do kliknięcia, jednocześnie zawierając informację.

    Tekst 2 – miejsce na tekst, w którym możesz po raz kolejny uświadomić użytkownika, że to jest właśnie treść, na której mu zależy.

    Co zrobić, by zachęcić do zaangażowania?

    Na przykładzie postu ze zdjęciem.

    Marketing muzyczny - posty na Facebooku - Jak zachęcić do zaangażowania?

    Tekst 1 – musisz odpowiednio, ale w swoim stylu, nawiązać do treści zdjęcia, wykorzystać możliwość nawiązania do utworów lub kolekcji, jeżeli taka istnieje.

    Link – jeżeli treść dotyczy produktu jak w przypadku tego posta, nie zawadzi dodać linka. Miej jednak świadomość, że umieszczenie linka obniża zaangażowanie pod postem.

    Angażująca treść – to na zdjęciu skupia się uwaga. Tekst 1 powinien odnosić się do zdjęcia, przenosić na niego uwagę. W tym przypadku podałem zdjęcie z sesji EL POLAKO z Shellerinim. Zmieściłem produkt, zdjęcie rapera oraz wykorzystałem fakt, że w tym ujęciu jest po części podobny do innego rapera, Qlopa.

    Co z wyświetleniami?

    Kwestia mocno dyskusyjna i niepewna, tym bardziej że Facebook raz wrzucą miniaturę o rozmiarach 1200x627px, a raz mały screen, na którym ostatecznie niewiele widać. Być może wyjście byłby kryty post reklamowy – ale obecnie nawet on, przy zastosowanym skróceniu linku, wyswietla małą grafikę, zamiast 1200x627px.

    Póki Facebook nie zmieni zdania i nie zacznie znów wyświetlać linków do YT jak pozostałych linków do stron zewnętrznych, jedyną możliwością jest pozostawienie obecnego schematu działań. Można ewentualnie wesprzeć posta reklamowo… ale Facebook Ads to już temat na kolejny tydzień.

    Dzięki za dotarcie do końca, mam nadzieję, że wytłumaczyłem jasno co i jak. Jeżeli masz jakieś pytania, zadaj je w komentarzach lub przez formularz kontaktowy.

    Wpis ten zakończył tematykę absolutnych podstaw, a w kolejnym tygodniu weźmiemy na warsztat Facebook Ads. Wielu chce z nich korzystać, niewielu we jak i do czego służą, więc cztery wpisy wyjaśniające ich kwestię powinny poniekąd ułatwić ich obsługę. Do zobaczenia!

    Data dodania: 09.05.2014 Kategoria: Muzyka na Facebooku
    Tagi: , ,