Statystyki Facebooka – przewodnik — maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Statystyki Facebooka – przewodnik

    Statystyki Facebooka to temat powszechnie znany ludziom, którzy mediami społecznościowymi zajmują się zawodowo. Zwykły użytkownik, np. muzyk, wyciągnie z ich analizy podstawowe wnioski, a przecież pełne zrozumienie danych podawanych nam przez serwis jest kluczem do osiągania lepszych efektów naszych działań. Dlatego też przeczytanie tego przewodnika po statystykach powinno pomóc Ci w rozwijaniu swojej społeczności na Facebooku.

    Wpis, który przeczytasz jest przedstawieniem mojego punktu widzenia. Być może sam znajdziesz inne rozwiązanie lub wpadniesz na pomysł, którego efekty będą o wiele lepsze. Nie traktuj moich słów jako wyroczni, lecz jak coś, co ma skłonić Cię do myślenia.

    Panel profilu – co i jak?

    Ogólny wygląd profilu jest dość prosty do zrozumienia – podstawowe dane podane mamy na tacy, natomiast pozostałe dostępne są dla nas w odpowiednich sekcjach. Każda z nich zawiera dane mówiące nam sporo o danej kwestii, a na samej górze panelu po lewej stronie mamy możliwość eksportu statystyk do Excela. O samym eksporcie kilka słów na końcu.

    Podsumowanie profilu Facebook

    Polubienia

    Górny wykres jest dość prosty do interpretacji, jako że pokazuje nam po prostu liczbę fanów w danym okresie. Jednak już drugi diagram mówi nam na ten temat o wiele więcej – uwzględnia odznaczenie polubienia fanpage’a, polubienia organiczne (tzn. nie pochodzące z reklam), płatne polubienia i polubienia netto – czyli liczba nowych polubień uwzględniająca utraconych fanów.

    Statystyki Facebooka - fani

    Co naprawdę może ciekawego powiedzieć Ci ten wykres? Z pozoru niewiele, ale kiedy się przyjrzysz:

    Pokaże Ci różnicę w polubieniach profilu rozłożoną w czasie – porównując to z publikowaną treścią możesz łatwo dojść do wniosku, który rodzaj publikowanej przez Ciebie treści sprzyja zdobywaniu nowych fanów.

    Pokaże średnią z okresu poprzedniego oraz zaznaczonego przez Ciebie – a to zweryfikuje Twoją efektywność pod kątem budowania społeczności

    Kolejny wykres obrazuje źródła nowych fanów – i tak możemy zobaczyć ilu polubień pochodzi od użytkowników, którzy weszli na Twój fanpage, zobaczyli go w sugestiach stron, pochodzące z nieokreślonych akcji na mobile, pochodzące z postów, które użytkownicy opublikowali na Twojej stronie oraz enigmatyczne „inne”.

    Statystyki Facebooka - źródła polubień strony

    Tutaj mamy więcej zabawy z interpretacją:

    Polubienia, które pochodzą z wejścia na fanpage – tutaj dopiero widać jak ważny jest odpowiedni wygląd profilu. Użytkownik patrzy na grafikę (cover photo, avatar), informacje o stronie oraz posty jakie publikowałeś w ostatnim czasie.

    Sugestie stron – teoretycznie im więcej Twoich znajomych lubi jakiś fanpage, tym większa szansa, że zobaczysz go w sugestiach. Oczywiście wpływają na to inne czynniki, np. Twoje zaangażowanie w reklamy profili, którego nie polubiłeś. Chociażby z tego powodu powinieneś stale poszerzać swoją społeczność.

    Pozostałe kategorie nie są na tyle ważne, by mocno Cię interesowały. Zwróć od czasu do czasu uwagę na polubienia pochodzące z postów opublikowanych na Twoim fanpage’u przez innych użytkowników – jeżeli jego autorem będzie jakiś Lider Opinii, ich liczba może okresowo podskoczyć.

    Zasięg

    Sekcja, która odgrywa ważną rolę przy analityce zasięgu Twoich postów. Dane w niej zawarte powinny być porównywane z postami jakie w danym momencie opublikowałeś.

    Na pierwszy ogień dostajemy „zasięg postów” z podziałem na zasięg organiczny oraz płatny. Mówiąc wprost – informuje Cię o osobach, które zobaczyły Twoje posty danego dnia. Dzięki niemu widać jaka różnicę w odniesieniu do zwykłego okresu zrobił nowy singiel lub popularne zdjęcie np. ze studia.

    Statystyki Facebooka - zasięg postów

    Kolejny wykres – „Reakcje, komentarze i udostępnienia”  może różnić się w zależności od użytkownika z racji nowej funkcji zastępującego standardowe „lubię to” pod postem. W moim przypadku widoczne jest już miejsce na reakcje, u niektórych nadal będą to tylko polubienia postów.

    Statystyki Facebooka - interakcje z postami

    Dzięki niemu jasno widzisz kiedy ludzie wykonali najwięcej akcji określonego typu – tj. kliknęli Lubię to pod Twoimi psotami (lub inną reakcję), skomentowali posty lub je udostępnili. Wykresy te pomogą Ci określić wirusowość Twojej treści oraz pomogą w budowaniu strategii publikacji, analizuje je i porównuj z opublikowanymi postami bardzo uważnie.

    Reakcje – to sekcja, którą również nie wszyscy mogą jeszcze widzieć w swoich panelach fanpage’a.

    Statystyki Facebooka - rodzaje reakcji

    Jak widać, dzięki tej informacji możemy lepiej określić odbiór naszych postów. Reakcji nie należy się bać – ich rozszerzenie poza standardowego lajka pozwoli na lepszą interpretację zachowania użytkowników wobec Twoich postów. Nie oszukujmy się – liczba negatywnych reakcji na pewno wpłynie także na zasięg postów.

    Skoro już jesteśmy przy negatywnych reakcjach – musisz uważać także na kolejny wykres czyli. liczbę ukryć Twoich postów, zaraportowania jako spam oraz odlubień profilu.

    Statystyki Facebooka - negatywne reakcje

    Akcje wskazanie w tej sekcji obniżają zasięg Twoich postów – zarówno tych, wobec których został wykonana dana akcja, jak i kolejnych, które opublikujesz. Każdy post widoczny w Twoich aktualnościach możesz ukryć (jeden post lub wszystkie pochodzące z fanpage’a) lub zgłosić jako spam.

    Dane te potraktuj jak barometr nastroju Twoich fanów. Jeżeli publikujesz często i bezsensownie, liczba negatywnych akcji wzrośnie. Pilnuj ich niskiego stanu, by zapobiec ograniczeniom zasiegu kolejnych postów. Porównaj z treściami jakie puściłeś w świat i spisz listę postów, których nie powinieneś publikować. Pomyśl dlaczego ktoś po danym poście stwierdził, że nie chce być Twoim fanem – wczuj się w użytkownika i staraj się dopasować posty do potrzeb swoich odbiorców.

    Ostatni wykres w tym dziale – Całkowity zasięg – informuje Cię o całkowitym zasięgu Twojego profilu, zliczając wszystkie powyższe dane, a dodatkowo meldunki (jeżeli Twój fanpage jest miejscem) oraz wzmianki (jeżeli ktoś oznaczył fanpage w swoim poście).

    Wizyty

    Sekcja statystyk, która pokaże Ci który element Twojego fanpage’a jest najchętniej odwiedzany przez użytkowników Facebooka. W tym przypadku bardzo szybko znajdziesz powiązanie pomiędzy premierą singla, który się dobrze przyjął, a odwiedzinami profilu. Liczba wizyt Osi Czasu lub zakładki wzrasta także w czasie kampanii reklamowej, zwłaszcza takiej, której celem jest pozyskanie nowych fanów.

    Pierwszy z dwóch wykresów – Odwiedziny – dzieli wszystkie odwiedziny na Twoją Oś Czasu fanpage’a oraz jego zakładki.

    Statystyki Facebooka - odwiedziny profilu

    Jego analiza jest dość prosta – szybko dowiesz się, która część profilu jest najpopularniejsza. Zwykle jest to oś czasu, natomiast zakładki sa szczególnie popularne, gdy sam do nich odniesiesz. Brak tutaj wielkie filozofii.

    O wiele ciekawszy jest kolejny wykres, wskazujący przekierowania zewnętrzne odnoszące do fanpage’a.

    Statystyki Facebooka - przekierowania zewnętrzne

    Informacje w nim podane powiedzą Ci, czy Twój fanpage nie został podlinkowany np. w jakimś serwisie newsowym lub plotkarskim. Powinieneś wykorzystać ów wykres jako element monitoringu sieci, zwłaszcza kiedy korzystasz z bezpłatnych sposób monitoringu Internetu, jak Google Alerts.

    Posty

    Sekcja z tzw. „wielorybkiem”. Szczerze – nie przywiązuj do niego wagi. Szczególnie powinien zainteresować Cię element znajdujący się niżej, prezentujący statystyki poszczególnych postów.

    Statystyki Facebooka - statystyki postów

    Dzięki temu zestawieniu dowiesz się, które posty zyskały największy zasięg, zaangażowanie oraz podzielisz je na typy zaangażowania. Przydatna opcja w czasie szybkiej analizy efektywności poszczególnych treści.

    Drugim ważnym element jest zakładka „Rodzaje postów”.

    Możesz porzucić poszukiwania odpowiedzi na pytanie „które posty na Facebooku mają największy zasięg. To zestawienie pokaże Ci wprost, które z Twoich treści są dla Ciebie najlepsze w zależności od celu jaki mają realizować.

    Statystyki Facebooka - rodzaje postów

    Video

    Trzy dość proste do interpretacji sekcje wskazujące efekty opublikowanych przez Ciebie filmów video, które załadowałeś w odtwarzacza Facebooka. Pamiętaj, że pokazują tylko dane filmów na Facebooku, nie zobaczysz tutaj statystyk video na YT lub w innym serwisie, do którego linkowałeś.

    Pierwszy z diagramów odpowiada za zobrazowanie liczby wyświetleń video w wybranym przez Ciebie okresie. Jako wyświetlenie video Facebook w tym przypadku liczy 3 sekundy filmu.

    Statystyki Facebooka - wyświetlenia video (3 sekundy)

    Prosty podział, na wyświetlenia organiczne oraz płatne, rozkładający wyświetlenia w zaznaczonym czasie – regularna publikacja video pomoże Ci w analizie najlepiej przyjmującej się treści video, natomiast nieregularne publikowanie video mocno tymi statystykami zachwieje.

    W przypadku drugiego wykresu mamy do czynienia z wyświetleniami filmów, które trwały co najmniej 30 sekund. Jeżeli Twój film jest krótszy niż 30 sekund, FB zlicza statystyki dla wyświetleń powyżej 97% długości filmu.

    Statystyki Facebooka - wyświetlenia video (30 sekund)

    Ten element jest o tyle ważny, że przy regularności publikacji video możesz łatwo sprawdzić w jakie dni i kiedy zaangażowanie wobec Twoich filmów było największej. 3 sekundy to często obejrzenie bez przykładania uwagi do treści, natomiast minimum 30 sekund świadczy o dużym zainteresowaniu odbiorcy.

    Ostatnim elementem są „najlepsze video”. Jest to krótkie zestawienie najlepszych filmów na Twoim fanpage’u z zawartym zasięgiem, liczbą wyświetleń oraz procentowym określeniem liczby wyświetleń filmu w całości.

    Statystyki Facebooka - najlepsze filmy

    Wykres ten może pomóc Ci w doborze odpowiedniej długości publikowanych przez Ciebie video, godzinie ich publikacji oraz charakterze prezentowanych treści.

    Ludzie

    Ostatnią sekcją statystyk są „Osoby”. W tej zakładce masz trzy sekcje – Twoi fani, użytkownicy, do których dotarłeś oraz użytkownicy, którzy zaangażowali się w Twoje treści.

    Diagram dotyczący Twoich fanów pokazuje po prostu demografię oraz lokalizację osób już będących członkami Twojej społeczności, którzy zobaczyli Twoje posty.

    Statystyki Facebooka - Twoi Fani

    Kolejna sekcja to użytkownicy, którzy wyświetlili Twoją stronę. Niekoniecznie są to Twoi fani, ale np. ich znajomi, którzy mogli zobaczyć posty dzięki interakcji swoich znajomych (i Twoich fanów), osoby w grupie docelowej kampanii reklamowej itd.

    Statystyki Facebooka - osoby, które wyświetliły stronę

    Ostatnia sekcja wyjaśnia jacy użytkownicy angażowali się wobec Twoich postów. Jako zaangażowanie rozumiemy polubienie postów (lub inną reakcję), skomentowanie lub udostępnienie w ciągu ostatnich 28 dni.

    Statystyki Facebooka - osoby, które zareagowały

    Powyższe trzy wykresy powinieneś przeanalizować pod kątem tego, do kogo naprawdę docierasz i skonfrontowania tego ze swoim zamiarem dotarcia. Czasem jest tak, że docierasz do kogoś zupełnie innego niż być chciał. Może to być dla Ciebie problem, ale możesz też potraktować to jako wskazówkę i zmienić swój target oraz wymyślić sposób zaangażowania osób z danego miasta.

    Export danych

    Istnieje również możliwość eksportu o wiele większej liczby informacji do pliku Excela. W prawym górnym rogu, wybierając eksport możesz określić interesujący Cię okres oraz głębokość danych. Wybierasz spośród danych dotyczących strony lub poszczególnych postów oraz video, zależnie od płaszczyzny, która Cię interesuje.

    Excel wskazuje o wiele głębsze dane niż panel, wymaga jednak o wiele więcej czasu na analizę i jest mniej przystępny. By wyciągnąć z niego konkretny obraz potrzebna jest ręczna obróbka danych, budowa wykresów i użycie reguł, które zwykłemu śmiertelnikowi niekoniecznie są znane.

    Można zrobić to łatwiej…

    Jasne, że można – wtedy jednak nie zrobisz tego za darmo. Narzędzia analityczne, takie jak Sotrender, wszystkie powyższe dane pokazują na konkretnych wykresach, przez co szybciej możesz zrozumieć statystyki, a dostęp do danych, które zwykle eksportujesz do Excela jest szybszy i podany w bardziej przystępnej formie graficznej.

    W kwestii statystyk fanpage’a to tyle – dzięki, że dotarłeś aż tutaj. Mam nadzieję, że wpis przyda Ci się w Twoich działaniach na Facebooku – jeżeli tak, zostaw lajka poniżej.

    Data dodania: 04.11.2015 Kategoria: Muzyka na Facebooku
    Tagi: , , , , , , , , ,