Strategia FB Ads: preorder płyty - maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Strategia FB Ads: preorder płyty

    Dla większości osób reklamy na Facebooku to po prostu sponsorowane posty, które włączasz przyciskiem promuj post. Ewentualnie ktoś tam wie coś o remarketingu ze strony. Czas żebyś sam przekonał się jak w łatwy sposób można wspomóc sprzedaż płyty na Twojej stronie internetowej.

    Musimy mieć jasność – na sensowną kampanię nie wystarczy Ci 50 PLN. Poniższe działania pozwalają na wygenerowanie kosztu zakupu płyty mieszczącego się w zakresie od 2,45 PLN do 5,17 PLN. Oczywiście udaje się osiągnąć mniejsze, ale podany wyżej zakres osiągam najczęściej.  Ja nie podam Ci niezbędnego budżetu – natomiast powyższe koszty pomogą Ci w jego oszacowaniu.

    Na grafikach w tym poście zobaczysz przykładowe posty z profilu DistrictAREA, dotyczące nowej płyty składu Dixon37. Faktyczna premiera ma miejsce na jesień 2016 – zdecydowałem jednak, że przykładowe grafiki oprę o fikcyjne posty Dixon37, gdyż z oczywistych względów nie mogę Ci pokazać swoich prawdziwych kreacji reklamowych.

    Każde działanie, o którym przeczytasz poniżej jest przeze mnie przetestowanie co najmniej kilkukrotnie. Nie teoretyzuję, daję Ci konkretną i praktyczną wiedzę.

    Co wpływa na reklamę?

    Zacznijmy od czynników, które wpływają na koszty interakcji z Twoją reklamą (czyli kliknięcia, zakup, wyświetlenie video itd.). Każdy z nich jest ważny i analizując wyniki kampanii powinieneś brać je pod uwagę szukając elementów do poprawienia.

    Czynniki zewnętrzne – to takie, które nie są bezpośrednio zależne od Twoich ustawień reklamy, ale też takie, które bezpośrednio na Twoją reklamę wpływają. Zaliczamy od nich np. popularność artysty, którego płytę promujesz, popularność singli promujących płytę, budowę strony, na której można kupić płytę itd.). Im gorzej wypadają, tym trudniej będzie Ci przekonać ludzi do zakupu płyty (co oznacza większe koszty). Oczywiście takie sprawy jak „popularność artysty” jesteś w stanie nieco ominąć, np. kierując reklamy lokalnie np. kup płytę rapera ze Słupska” etc.

    Czynniki techniczne – wpływają bezpośrednio na efektywność reklamy i koszty pożądanych akcji. Są zależne od Ciebie oraz zachowania odbiorców reklamy. Zaliczamy do nich: budżet, optymalizację stawki za akcję, umiejscowienie reklamy (aktualność na urządzeniach stacjonarnych, na urządzeniach mobilnych, prawa strona serwisu, reklamy w aplikacjach mobilnych czy reklamy na Instagramie), relevance score (czyli dopasowanie Twojej kreacji do grupy docelowej według algorytmu Facebooka) oraz samą wielkość grupy docelowej.

    Ważny jest również moment, w którym odpalisz reklamy, np. na pewno większą efektywność będą miały zaraz po popularnym singlu, niż przed nim. Powinieneś także pamiętać o odpowiednim tonie komunikacji – przecież „Czy wiesz, że preorder XXX zawiera bonusy?”, ewentualnie „Widziałeś klip do X? Ten numer znajduje się na tej płycie!” oraz „To ostatnie dni preorderu płyty X” brzmi dużo lepiej niż „Kup teraz płytę X” albo „Preorder płyty X zawierający plakat i autografy kupisz na x.pl”.

    Czas kampanii reklamowej określa też to, w jakim momencie procesu zakupowego trafisz do odbiorcy. Owszem, nadal wielu ludzi kupuje płyty impulsywnie, pod wpływem dobrego singla – jednak jest również duża część osób, które z jakiegoś powodu nie dokonały jeszcze zakupu. Niektórzy czekają na kolejne single, inni akurat nie mają pieniędzy w portfelu i czekają na wypłatę itd. Moment, w którym odbiorca zobaczy reklamę może pomóc w dokonaniu zakupu lub przeszkodzić.

    Skoro czynniki mamy rozpisane, czas na konkretne przykłady działań.

    Preorder płyty: Przykład 1

    Pierwszy z nich polega na wykorzystaniu filmu video oraz posta z linkiem.  To zaledwie kilka prostych kroków:

    1. Stwórz post z video załadowanym w odtwarzacz Facebooka
    2. Promuj post do określonej grupy osób
    3. Facebook stworzy grupę docelową z osób, które obejrzały video przez moment oraz w całości
    4. Stwórz posta z linkiem do płyty w sklepie internetowym
    5. Skieruj reklamę posta z linkiem do osób, które obejrzały video

    Prawda, że proste? Prawda. Co to nam jednak właściwie daje? Otóż docierasz z komunikatem sprzedażowym do osób, które zainteresowały się w jakimś stopniu tym, co masz im do zaoferowania. Zobaczyły jakiś kawałek video lub całość filmu. W momencie kiedy zobaczyły posta z linkiem wiedzą już o czym mówisz. Pokonałeś więc co najmniej jedną przeszkodzę do zakupu – niewiedzę użytkownika.

    To działanie, które pomaga zainteresować płytą osoby, które jeszcze nie dowiedziały się o Twojej płycie. Jest pomocne także zaraz po premierze singla – w takim przypadku korzystam jednak z niego rzadko, zwykle koncentrując się na przykładzie nr 2.

    Preorder płyty: Przykład 2

    Jest to standardowy remarketing z wykorzystaniem dwóch reguł. Te działania wymagają zainstalowanego piksela Facebook na stronie sklepu oraz piksela ze zdarzeniem konwersji na stronie potwierdzenia złożenia zamówienia (inaczej – podziękowania za złożenie zamówienia). Możemy je także wykonać w kilku krokach:

    1. Stwórz na podstawie piksela Facebooka grupę osób, które odwiedziły stronę z płytą (konkretną kartę produktu).
    2. Stwórz na podstawie piksela Facebooka grupę osób, które odwiedziły kartę produktu oraz stronę potwierdzenia zamówienia.
    3. Całość możesz wesprzeć najpierw sponsorując postem z linkiem prowadzącym do konkretnej karty produktu na sklepie, generując dodatkowy ruch.
    4. Stwórz kolejnego posta z linkiem (tzn. niewidocznego na fanpage’u, ale istniejącego w systemie reklamowym).
    5. Skieruj ową reklamę do osób, które odwiedziły kartę produktu z płytą, ale nie były na stronie potwierdzenia zamówienia. Dzięki temu dotrzesz do osób, wstępnie zainteresowanych płytą, które jeszcze nie dokonały zakupu.

    To zdecydowanie najskuteczniejsza metoda jaką testowałem przy preorderach i jednocześnie najprostsza.  Im większa popularność artysty i singli, tym mniejsza potrzeba stworzenia posta kierującego ruchu do sklepu – ludzie i tak wtedy szukają płyty i są przekierowywani z postów oraz filmów, które publikujesz. W takim przypadku wystarczy na początku preorderu implementacja pikseli oraz budowa grup docelowych, a potem kreacja postu reklamowego przypominającego o płycie osobom, które jeszcze jej nie kupiły.

    Dlaczego tak dobrze działa? Docierasz do ludzi, którzy już trafili na kartę produktu (czyli płyty) w sklepie. To znaczy, że w jakiś sposób się nią zainteresowali. Zabrakło jednak ostatniego ruchu, czyli zakupu. Jedyne co musisz teraz zrobić, to przypomnieć im reklamą, że ta płyta może należeć do nich. Przy  tego typu działaniach często korzystam z lejka sprzedażowego stworzonego w Hotjar – dzięki temu wiem, gdzie większość ludzi rezygnuje z zakupu. Jasne, czasem jest to karta produktu, ale zdarzył mi się przypadek, w którym aż 25% osób rezygnowało po dodaniu płyty do koszyka. Rozwiązanie? Kilka zmian na stronie koszyka załatwiło sprawę – upraszczając proces zakupowy na sklepie byłem w stanie podnieść efektywność kampanii Facebook Ads.

    Preorder płyty: Przykład 3

    Combo, czyli połączenie dwóch powyższych przykładów. W tym przypadku kierujesz jednak informację do osób, które początkowo w ogóle o Twojej płycie nie słyszały lub raczej nie sprawdziły Twoich singli. Może się sprawdzić zwłaszcza w większych wytwórniach, które muszą wypromować mniej znanego artystę (i mają kilka tysięcy złotych) lub wśród mniej rozpoznawalnych raperów, którzy są w stanie zaryzykować minimum kilkaset złotych.

    Takie działania prowadzimy następująco:

    1. Menadżer Reklam pozwala nam na stworzenie bazy osób podobnych do fanów naszego fanpage’a.
    2. Publikujemy post z filmem załadowanym do odtwarzacza Facebooka
    3. Ów post wspieramy reklamowo kierując go do wyżej wymienionej grupy – tzw. Lookalike Audience.
    4. Kiedy zakończy się kilkudniowa promocja filmu, Facebook stworzy bazę osób, które zobaczyły film.
    5. Tworzymy posta z linkiem do sklepu i kierujemy go do odbiorców video.
    6. Osoby, które zobaczyły video i przeniosły się do sklepu, by zapoznać się z możliwością zakupu naszej płyty, lądują w grupie docelowej złożonej z osób, które odwiedziły kartę produktu, lecz nie dokonały zakupu.
    7. Następnie tworzymy kolejnego posta, tym razem kierujemy go do wyżej wymienionych osób.

    Te dziania wręcz budują proces zakupowy poszczególnych użytkowników. Wymagają najwięcej czasu i największego budżetu. W przypadku dużych wytwórni warto skorzystać z formatu Reach&Frequency przy filmie video. Mniejszy budżet też jest możliwy – ważne byśmy pamiętali, żeby na promocję video przeznaczyć najwięcej pieniędzy, bo to promocja filmu będzie budować naszą bazę osób, które postaramy się później nakłonić do zakupu.


    Z jednej strony to „tylko” trzy przykłady – z drugiej to właśnie te trzy, które w moich działaniach były najskuteczniejsze.  Oczywiście efekty osiągniesz prowadząc kampanię zależą od wielu czynników – te jednak opisałem w pierwszej części posta, mam nadzieję, że weźmiesz je pod uwagę. Pamiętaj, że każdy artysta to indywidualny przypadek, a i ich odbiorcy nie zawsze zachowują się tak jak sobie to założyłeś. Dlatego musisz cały czas testować i usprawniać każdą kampanię.

    Tak jak obiecałem – dałem Ci praktyczną i konkretną wiedzę, liczę, że w zamian dostanę od Ciebie konkretnego lajka pod postem 😉

    Data dodania: 25.05.2016 Kategoria: Muzyka na Facebooku
    Tagi: , , , , , , ,