Zasięg postów na Facebooku - jak go zwiększyć? - maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Zasięg postów na Facebooku – jak go zwiększyć?

    Zasięg postów na Facebooku to coś, co spędza sen z powiek community managerom w agencjach i korporacjach, a w odniesieniu do muzyków wpada w skrajności. Dla najpopularniejszych algorytm jest łaskawy, dla osób z mniejszymi społecznościami – nazbyt ostry. Jak radzić sobie z zasięgiem postów na Facebooku i nie płacić za reklamy?

    Wpis, który przeczytasz jest przedstawieniem mojego punktu widzenia. Być może sam znajdziesz inne rozwiązanie lub wpadniesz na pomysł, którego efekty będą o wiele lepsze. Nie traktuj moich słów jako wyroczni, lecz jak coś, co ma skłonić Cię do myślenia.

    Algorytm Facebooka

    To, komu pojawi się Twój post nie jest dziełem przypadku. Za wyświetlanie postów odpowiada algorytm, któremu zawdzięczasz zasięg postów na Facebooku. Bierze pod uwagę setki, jeśli nie tysiące czynników, z których publicznie znana jest tylko mała część.

    W grę wchodzą takie kwestie jak interakcja użytkownika z Twoimi postami – tzn. czy Twój fan wcześniej lubił, komentował lub udostępniał Twoje posty. Do tego dochodzi sprawa kliknięć w Twoje posty, a także czas wyświetleń video. Następnie do tego przepisu dodajemy rodzaj postów, wobec których wchodził interakcje (zdjęcia, linki, filmy itd.). Uzupełniamy to godzinami, w jakich użytkownik jest aktywny oraz faktem interakcji jego znajomych z Twoimi postami. To oczywiście najprostsze możliwe wytłumaczenie algorytmu Facebooka, zwanego EdgeRank.

    Ucięcie zasięgów postów na pewno w jakiejś części wynika z chęci zarobków i przymuszenia do promowania postów – musisz jednak mieć na względzie, że fanpage’y są setki tysięcy, a do tego dochodzą przecież jeszcze znajomi (nierzadko po kilka tysięcy), którzy również publikują posty. Dlatego Ty, jako użytkownik Facebooka, w swoich aktualnościach widzisz posty, które algorytm uznał za najbardziej odpowiednie dla Ciebie na podstawie Twojego zachowania w serwisie. Obecnie EdgeRank na pewno rozróżnia również tematykę postów, łącząc ją ze wszelkimi innymi czynnikami. To sprawia, że konkurencja o uwagę i zasięg jest bardzo ostra.

    Algorytmowi poddane są również reklamy Facebook Ads – np. wybierając jako muzyk za cel reklamy zaangażowanie użytkownika, Facebook w pierwszej kolejności wyświetli reklamy osobom z grupy docelowej, które najchętniej angażują się w posty ze zdjęciem pochodzące od profili z kategorii „muzyka”. Po wyczerpaniu pierwszej puli zacznie wyświetlać reklamy osobom, które nieco rzadziej wchodziły w interakcję z tego typu postami i tak dalej, aż do wyczerpania budżetu i grupy docelowej, co odbije się również na koszcie pozyskania interakcji. Do tego dochodzi Relevance Score, który można określić jako ranking określający dopasowanie Twojej reklamy do użytkowników z grupy docelowej.

    Nie jest powiedziane, że takie podejście nie funkcjonuje również wobec postów nie posiadających wsparcia reklamowego.

    U popularnych muzyków, z dużymi społecznościami, zasięgi postów zwykle są bardzo duże – wynikają z zaangażowania użytkowników w posty muzyka, co algorytm odpowiednio analizuje. Musisz mieć tez na względzie, że popularność kolejnych postów jest również mocno zależna od liczby interakcji wobec poprzednich postów. Tzn. jeżeli jedno zdjęcie zebrało kilka tysięcy lajków, kolejne mają większą szansę na lepszy zasięg. W ten sposób tworzy się system pełen powiązań, który zupełnie niszczy nieregularność publikacji.

    Zależność interakcji

    Skoro już przy interakcjach jesteśmy… może wykorzystać wyżej wspomnianą zależność do zwiększenia popularności swoich postów. Jak? Co nieco wspomniał o tym Mikołaj Nowak pisząc o Social Media Celebrity Management i zabiegu, który całkiem niedawno zastosowała Kayah.

    Uciekła się do działań polegających na wywołaniu kontrowersji zdjęciem z opisem kosztu obiadu na lotnisku, (co wywołało lawinę komentarzy oraz informacji w serwisach plotkarskich), by następnie opublikować linka do sklepu. Mikołaj trafnie zauważył, że tego typu posty (oraz zdjęcia na Instagramie) łatwo roznoszą się po serwisach newsowych, zwiększając liczbę wzmianek o artyście w Internecie, jego popularność oraz zasięg postów, jeżeli któryś z serwisów nie publikuje zrzutów ekranu, a zembedowany post z Facebooka.

    Co jednak w przypadku mniej popularnych artystów oraz innego wykorzystania algorytmu? Publikując zdjęcia ze studia czy koncertów, zwykle zgarnia się dość dużą liczbę interakcji. Obserwuj uważnie dystrybucję posta i w momencie wygasania jego popularności (zwykle 3-5h po publikacji), opublikuj kolejny – zdjęcie, link, video. Dzięki temu wykorzystasz system naczyń połączonych, jaki tworzy EdgeRank.

    Uważaj jednak na liczbę postów – spam nie jest wskazany i postowanie co godzinę zostanie szybko oznaczone przez algorytm jako zbyt natrętne publikowanie informacji. Spowoduje to zmniejszenie zasięgu kolejnych informacji.

    Każdego dnia powinieneś robić to samo, nie przestawać ani na moment – regularność publikacji popularnych postów pozwoli na zwiększenie całościowego zasięgu Twojego fanpage’a.

    Czas publikacji

    Wszyscy pytają o godziny w jakich warto publikować posty. Ktokolwiek poda Wam jakąś uniwersalną godzinę, może przez Was zostać odnotowany jako głupiec. Czas (godzina, pora dnia, dzień tygodnia), w którym publikujecie informację jest mocno zależna od grupy odbiorców na fanpage’u. W jednym przypadku będzie to publikacja rano, w drugim wieczorem. Każdy fanpage to indywidualny przypadek.

    W przypadku muzyki mówimy jeszcze o takich kwestiach jak dni, w których publikuje się najwięcej singli, piątkowych premierach płyt czy dniu, w którym statystycznie na sklepie ląduje najwięcej użytkowników lub składanych jest najwięcej zamówień. Decydując o publikacji swoich treści określ czynniki, jakie wpływają na jego popularność i realizację założonych celów.

    Obserwuj statystki swojego fanpage’a – wyeksportuj je do Excela, porównaj interakcje i zasięg z godzinami oraz dniem ich publikacji. Dzięki temu zbudujesz aktualny obraz swojego profilu, który pozwoli Ci osiągnąć lepsze efekty, np. zasięg Twoich postów.

    Typ postu

    Jak już wyżej wspomniałem, EdgeRank bierze pod uwagę m.in. typ postu, jaki publikujesz. Najnowsze podsumowanie zasięgu jakie znalazłem w Internecie pochodzi z lutego 2015. Zostało opublikowane przez Socialbakers i prezentuje się następująco:

    Zasięg postów na Facebooku - jak go zwiększyć?

    Wyraźnie widać jakie posty zyskują największy zasięg. Nie możesz jednak skupić się na jednym typie informacji – powinieneś miksować je w umiejętny sposób, tak by uzupełniały się wzajemnie.

    Publikuj treść odpowiednią dla swoich fanów i Twojego celu. Posty z samym tekstem może i maj duży zasięg, ale najmniejszą liczbę interakcji na jakich Ci zależy. Posty z linkiem zwiększają zasięg, jeżeli są często klikane, natomiast posty z video oraz zdjęcia stają się popularne wraz z liczbą widocznych interakcji czyli polubień, komentarzy i udostępnień.

    Panel fanpage’a pokaże Ci, który typ postów ma najlepsze efekty pod względem celu jaki sobie wybierzesz – przeanalizuj wyniki, a dzięki temu zyskasz większy zasięg kolejnych informacji, jakie opublikujesz.

    Jeżeli chcesz poznać więcej sposobów na zwiększenie zasięgu, skorzystaj z linków poniżej – opublikowały je świetne serwisy analizujące od długiego czasu wszelkiego typu nowości i zmiany algorytmu na Facebooku:

    The Anatomy of a Perfect Facebook Post

    5 Ways to Improve Your Facebook Organic Reach

    13 Secrets That’ll Boost Your Facebook Organic Reach


    Dzięki za dotarcie aż tutaj – mam nadzieję, że informacje zawarte w tekście oraz linkach przydadzą Ci się w zwiększaniu swojej popularności na Facebooku. Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzach, a jeżeli zostawisz lajka pod wpisem, będę Ci ogromnie wdzięczny.

    Data dodania: 09.11.2015 Kategoria: Muzyka na Facebooku
    Tagi: , , , , ,