Instagram w promocji muzyka — maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Instagram w promocji muzyka

    Zastanawiałeś się jaki naprawdę wpływ może mieć Instagram na popularność Twojej muzyki? Czy jest tak, jak z Facebookiem i ma bezpośrednie przełożenie? Pozostanie gwiazdą Instagramu nie jest łatwe, a kiedy się udaje – czy faktycznie może się przyczynić do sukcesu muzycznego? Odpowiedzi na te i kilka innych pytań poznasz, czytając ten tekst.

    Wpis, który przeczytasz jest przedstawieniem mojego punktu widzenia. Być może sam znajdziesz inne rozwiązanie lub wpadniesz na pomysł, którego efekty będą o wiele lepsze. Nie traktuj moich słów jako wyroczni, lecz jak coś, co ma skłonić Cię do myślenia.

    Sam Instagram Ci nie wystarczy

    Musisz zdać sobie sprawę z podstawowej „wady” Instagrama – to nie jest serwis, w którym możesz stać się popularny na tyle, by stać się muzyczną gwiazdą. Na pewno takową jest YouTube czy Facebook, ale nie Instagram. Ten serwis ma zupełnie inny charakter, odpowiada na inne potrzeby i służy Ci do czegoś zupełnie innego niż promocja swojej nowej płyty.

    Jego pierwotną i podstawową formą treści są zdjęcia robione telefonem – video jest sztucznym dodatkiem, efektem potrzeby dostosowania się do użytkowników, którzy wybrali konkurencję, np. Vine. Możesz być mistrzem fotografii, mieć wysportowaną sylwetkę lub być kucharzem ze świetnym aparatem tworzącym naprawdę niesamowite zdjęcia. Możesz zdobyć wtedy tysiące, dziesiątki tysięcy lub setki tysięcy obserwujących – ale nie wypromujesz od zera na Instagramie swojej muzycznej twórczości. Będziesz postrzegany jako Instagramer, czyli człowiek od zdjęć, nie muzyk. Zaangażowanie i followersi w tym serwisie nie przełożą się bezpośrednio na wyświetlenia na YouTube czy sprzedaż płyty lub frekwencję na koncercie.

    To zupełnie inna społeczność

    Ona chce autentycznego życia, nie marketingu. Filtry są fajnym dodatkiem, ale kiedy z nimi przesadzisz, zaprzeczysz podstawowej potrzebie odbiorcy, który chce Cię widzieć bez całej marketingowej otoczki. Zaprzeczysz czynnikowi, który sprawia, że w przypadku polskich muzyków istnieje jakakolwiek „instaspołeczność”. Liczba obserwujących profil muzyka nie jest odzwierciedleniem jego popularności na rynku muzycznym. Liczba ta jest przejawem zainteresowania muzykiem, jako człowiekiem i jego życiem. To coś, co znacząco różni polskie realia od amerykańskich, zwłaszcza gdy chcemy porównać się do największych, globalnych gwiazd jak Miley Cyrus. Takie porównania nie mają sensu, gdyż między jednym, a drugim rynkiem  jest zbyt wiele różnic wypaczających wynik na korzyść jednej ze stron.

    Dobrym uzupełnieniem tego punktu jest tekst poświęcony treściom, które możesz publikować na swoim profilu.

    Czy jest Ci naprawdę niezbędny?

    Zależy od Twoich granic prywatności. Jeżeli użytkownik chce faktycznie Twojego życia – to znaczy, że nie możesz zupełnie zamknąć się przed światem. Nie żyjemy w świecie, w którym słuchaczy obchodzi tylko Twoja muzyka. Nie te czasy. Dzisiaj to kim jesteś niejednokrotnie jest ważniejsze od tego co tworzysz. Twój charakter oraz działania w sieci, Twoje postępowanie jest powodem do tego, by sprawdzić Twoją muzykę. Źle Ci z tym? Niestety nic na to nie poradzisz.

    Musisz sam wyznaczyć granicę prywatności, poza którą nie mają wejścia Twoi odbiorcy. Postawiona zbyt blisko Twojego wizerunku muzyka sprawi, że ludzie na Twoim profili zobaczą niewiele interesujących ich rzeczy – po prostu odbicie świata i osoby, które widzą w teledyskach i wywiadach. Zbyt daleko posunięta granica jest niebezpieczna nie tylko dla Ciebie, lecz także Twoich bliskich. Punkt, w którym ją ustanowisz zależy tylko od Twojej chęci uzewnętrznienia się.

    W czym Ci pomaga Instagram?

    Jeżeli jesteś początkującym muzykiem, jako cel działań na Instagramie obierz promocję swojej osoby. Niech ludzie Cię poznają, zobaczą jakąś wartość, coś więcej niż selfie i imprezy oraz sesje zdjęciowe. W początkowym okresie swojej kariery wykorzystywanie profilu do promocji płyty jest zupełnie bezsensowne – nie będzie mieć żadnego odzewu, gdyż to prawdopodobnie właśnie z muzycznych treści na YouTube odbiorcy przeniosą się do Twojego profilu. Z kolei zakładając, że użytkownik wejdzie na profil z jakiegoś taga przy zdjęciu – w pełni wystarczy Ci link do kanału YT w bio profilu – jego i tak interesuje to, kim jesteś.

    Jeżeli mówimy o popularnym muzyku, to miejsca na promocję aktywności muzycznej jest dużo więcej. Ludzie Cię znają, Twoją twórczość również – a profil na Instagramie traktują jak „kolejne ujęcie kamery w teledysku”, tzn. inny punkt widzenia na świat, który widzą na Facebooku, w telewizji czy też który słyszą na płycie. Nie zmienia to jednak faktu, że bardzo chętnie poznają Cię od zupełnie innej strony – jako spontanicznego, zwykłego człowieka, który jest taki sam jak inni.

    Jaką rolę w promocji muzyka pełni?

    Twój profil na Instagramie pod żadnym pozorem nie może być rdzeniem Twoich działań. To aplikacja mobilna z mocno ograniczoną społecznością zainteresowaną materiałami promocyjnymi. Może stanowić tylko uzupełnienie Twoich działań w Internecie, które wspiera twórczość, lecz przede wszystkim Twoją osobę.

    Sprawdzi się kiedy poprzez pokazanie siebie dasz użytkownikom powód do sprawdzenia tego co tworzysz. Nie zda egzaminu kiedy będzie odnośnikiem do YouTube, sklepu lub Facebooka. Nachalna reklama to też zły sposób – jeżeli chcesz coś zareklamować, zrób to razem z użytkownikami, np. poprzez wspólne zdjęcia z koncertów. Tutaj bez interakcji z ludźmi nie zdziałasz prawie nic.

    W odniesieniu do polskiego rynku muzycznego niezwykle trudno w pełni poprawnie zdefiniować rolę tego serwisu w promocji treści muzycznej. Faktem jednak jest, że dotychczas żaden z polskich artystów nie wyłamał się poza pewne ramy, pewien próg, w którym moglibyśmy mówić o dużym wpływie zgromadzonej społeczności na popularność muzyki. Na pewno jakiś wpływ widać w kwestii zaangażowania wobec konkretnej osoby, ale jak to się przekłada na jej twórczość – jeżeli umiesz udowodnić to za pomocą cyferek lub badań, czapki z głów.


    Mam nadzieję, że nieco pomogłem Ci w zrozumieniu charakteru Instagrama oraz jego roli w promocji Twojej osoby. Jeżeli masz swoje spostrzeżenia lub wątpliwości, skorzystaj z komentarzy, ewentualnie skontaktuj się ze mną. Będę wdzięczny, jeżeli zostawisz lajka pod wpisem.

    Jeżeli chcesz wrócić do sekcji poświęconej Instagramowi, kliknij tutaj.

    Data dodania: 21.01.2016 Kategoria: Muzyka na Instagramie
    Tagi: , , , , , ,