Po co muzykowi Instagram? — maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Po co muzykowi Instagram?

    Polska branża muzyczna w Internecie podzielona jest na kilka serwisów społecznościowych – YouTube, Facebook, Instagram, Soundcloud oraz streamingowe Spotify/Deezer/WIMP/TIDAL.  Dwa pierwsze są oczywiście tymi, które uważa się za podstawowe. O streamingu ostatnio jest bardzo głośno, głównie za sprawą łatwego dostępu do muzyki oraz kampanii promocyjnych Spotify i TIDALa. Soundcloud uważa się (być może niesłusznie) za pozostający gdzieś w tyle w Polsce, natomiast Instagram… może już niebawem dołączyć do podstawowych kanałów komunikacji muzyków w Internecie. Dlaczego?

    Wpis, który przeczytasz jest przedstawieniem mojego punktu widzenia. Być może sam znajdziesz inne rozwiązanie lub wpadniesz na pomysł, którego efekty będą o wiele lepsze. Nie traktuj moich słów jako wyroczni, lecz jak coś, co ma skłonić Cię do myślenia.

    Tekst ten jest powiązany z sekcją „Muzyczna kariera na Instagramie”, mającą ułatwić poruszanie się w mediach społecznościowych muzykom na różnym poziomie popularności oraz ich managerom.

    Przyjęło się, że Instagram to królestwo zdjęć jedzenia, selfie, wysportowanych ciał i krągłych tyłków. Mimo to, w badaniu 77 najpopularniejszych influencerów na Instagramie, wykonanym przez Simply Measured okazało się, że muzycy generują o ponad połowę więcej interakcji niż gwiazdy Reality TV! Najlepsza pod tym względem okazała się Miley Cyrus, która w badanym okresie od 1 stycznia do 28 lipca 2015 roku nakłoniła użytkowników Instagrama do dokładnie 385 459 213 interakcji. 385 milionów… nadal twierdzisz, że Instagram nie jest dla muzyków?

    Trzymając się jeszcze na chwilę zagranicznych gwiazd, krótka lista:

    Taylor Swift – 63,4mln followersów

    Nicki Minaj – 45,7mln followersów

    Katy Perry – 38,2mln followersów

    Rihanna – 32,3mln followersów

    Madonna – 5,8mln followersów

    Polscy muzycy nie mogą osiągnąć sukcesu? No to poniżej masz listę 10 najpopularniejszych muzyków na Instagramie na dzień 20.01.2016:

    Honorata Skarbek – 170 097 followersów

    Doda – 143 167 followersów

    Marina Łuczenko – 142 564 followersów

    TEDE – 114 905 followersów

    Ewelina Lisowska – 95 7101 followersów

    Edyta Górniak – 67 338 followersów

    Saszan – 61 926 followersów

    Patricia Kazadi – 61 923 followersów

    Sokół i Marysia Starosta – 60 358 followersów

    Ewa Farna – 56 219 followersów

    Pełen ranking, stale aktualizowany, możesz sprawdzić tutaj.

    Jacy ludzie są na Instagramie?

    To, co uderza w oczy w kwestii polskich muzyków, to obecność głównie gwiazd młodego pokolenia, tzn. mających za grupę odbiorców ludzi raczej w wieku 13-25 lat. Czy na pewno? Sprawdźmy kto tak naprawdę przebywa na Instagramie. Statystyki udostępnia system reklamowy Facebooka:

    Jak widać po statystykach, Instagram skupia głównie osoby w wieku 13-34 lata, posiadając silną reprezentację osób w wieku 18-24 lata. Nie dziwi więc popularność takich, a nie innych gwiazd. Instagram jest póki co serwisem dla muzyków, którzy nie celują do osób powyżej 35 roku życia. Tak, takie też tam już teraz trafisz – ale jak widać powyżej jest ich dużo mniej niż w innych internetowych kanałach komunikacji. Oczywiście warto mieć statystyki na oku, tak by wstrzelić się w moment, gdy aplikację zacznie pobierać duże grono osób powyżej 35 roku życia. Dla dokładniejszego określenia użytkowników Instagrama, określmy jeszcze ich płeć:

    Niczym nadzwyczajnym nie jest odkrycie, że większość stanowią kobiety. Jednakże fakt, że jest ich aż o 600 tysięcy więcej niż mężczyzn, sygnalizuje tematykę oraz rodzaj treści, jakie zyskają popularność. Jaskrawe kolory, dobra figura, bardzo dobre ujęcia – to główne aspekty zdjęć, które przyciągną uwagę, oczywiście poza znanymi twarzami, prawdopodobnie modą, ćwiczeniami, jedzeniem itd. Nie posądzajcie mnie o stereotypy, gdyż staram się trzymać od nich z dala. Jednakże kwestia postów, w które angażują się kobiety, a w które mężczyźni jest dobrze widoczna w komunikacji wielu marek – sklepów z modą, butami, sprzętem sportowym i tak dalej. Inne kolory mają ubrania Nike czy Adidasa dla Pań, inne dla mężczyzn. Różnice te powinniśmy również brać pod uwagę pod kątem publikowanych przez nas treści na Instagramie.

    Zrozumieć Instagram

    By odnosić swoje małe lub duże sukcesy w danym serwisie, trzeba go rozumieć. Każdy z nich ma swój charakter, a Instagram jest pod tym względem bardzo specyficzny, choć na pierwszy rzut oka wygląda na bardzo płytki.

    Po pierwsze – Instagram to serwis przeznaczony do publikowania unikalnej treści. Nie kopiowania zdjęć czy filmów, ale upubliczniania takich, dla których Instagram jest pierwszym miejscem pojawienia się w sieci. W ogólnym pojęciu przyjęło się, że muzycy powinni publikować na nim treści związane z backstage’m swojej działalności. Praktyczne zastosowanie serwisu rozszerzyło tę kwestię do publikacji treści odnośnie ujawniania swojego życia pozakoncertowego.

    Pamiętaj również, że Instagram to aplikacja mobilna. To również bardzo mocno wpływa na to, jaka treść interesuje odbiorcę, gdyż zwykle przegląda ją na telefonie, będąc w ruchu. Nie ma czasu na wnikliwą analizę… stop! Taki pogląd przyjął się wśród większości osób  – „bycie online na mobilnym urządzeniu oznacza, że odbiorca nie ma czasu na coś, co wymaga poświęcenia zbyt długiej chwili uwagi”. To dotyczy jednak reklam, Ty jesteś człowiekiem i jako taki jesteś postrzegany. Bycie popularnym dodatkowo wzmacnia siłę Twojego przekazu. Użytkownik Instagrama nie ma czasu na długą analizę Twojej treści… chyba, że coś przyciągnie jego uwagę. Charakter aplikacji mobilnej wymaga od Ciebie nieustannego przyciągania zainteresowania odbiorcy. Nowa muzyka, zdjęcia z tajemniczym gościem, ciekawe miejsce, gra teaserowa zapowiadająca nową płytę…

    No i trzecia rzecz – na Instagramie liczysz się Ty, nie Twoja muzyka. To serwis skoncentrowany na autorze zdjęć, człowieku. I to ów człowiek jest centralną postacią Twojego profilu. Twój punkt widzenia zobrazowany za pomocą aparatu w telefonie. Granicę prywatności wyznaczasz sam – nie możesz jednak sprawić, że będziesz nieobecny na zdjęciach. Ludzie śledzą Twój profil, bo są ciekawi Twojego świata, którego oni są częścią. Jeżeli chcesz być popularny na Instagramie – musisz skupić się na sobie.

    Po co mi Instagram?

    Wiemy kto jest na Instagramie, i znamy charakterystykę serwisu, w takim razie zastanówmy się nad głównym pytaniem – po co właściwie Ci profil na Instagramie?

    Serwis ten może być świetnym uzupełnieniem tego, co dzieje się u Ciebie na Facebooku lub YouTube. Może również być zupełnie odrębną częścią komunikacji. Wybór należy do Ciebie – jego wielkość w Polsce sugeruje jednak, że póki co najlepsza wydaje się być pierwsza opcja.

    Przy założeniu roli uzupełniającej, Twoja aktywność w serwisie powinna poza pewną dozą spontaniczności podlegać strategii promocji zakładającej określoną liczbę oraz tematykę treści. Tak, by współgrać z całą linią komunikacji i przedłużać informację zawartą w innym miejscu sieci. W skrócie – nie pozwól, by Twój fan zobaczył na Instagramie coś zupełnie odwrotnego od tego, co pokazujesz gdzie indziej. Prawdopodobnie będzie zainteresowany innym ujęciem, zdradzającym więcej niż oficjalne działania, ale wciąż trzymającym się sposobu podania informacji, do którego go przyzwyczaiłeś.

    Bez wątpienia jedną z zalet posiadania popularnych profili jest płatna współpraca z markami. Codziennością są wiadomości od osób mających tysiące śledzących kierowane do marek z zapytaniami o współpracę, oferując po prostu zdjęcia w zamian za ubrania lub pieniądze. Najlepsi otrzymują oferty wprost od marek za pośrednictwem maili lub kontaktów z ich managerami. Czy to złe? Nie, jeżeli jest robione z wyczuciem, a dodatkowo obie strony są pewne, że popularność zdjęć przekłada się na wizerunek lub sprzedaż.

    W końcu, Instagram jest Ci potrzebny przede wszystkim dla… rozgłosu. Jak to? Zdjęcia są świetnym nośnikiem informacji kontrowersyjnych, śmiesznych lub obrazujących relację pomiędzy autorem zdjęcia, a drugą osobą lub sytuacją/przedmiotem uwiecznionym na fotografii.

    I to właśnie to nie dość, że angażuje odbiorców w samym serwisie, z racji faktu, że Instagram jest źródłem treści, sprawia również, że informacje te często pojawiają się w serwisach muzycznych oraz plotkarskich. Od najbardziej popularnych roznegliżowanych zdjęć, przez wspólne zdjęcia z gwiazdami oraz graficzne odpowiedzi na zdjęcia innych gwiazd, po kłótnie i wzajemne uszczypliwości. Popularny muzyk z mocnym profilem na Instagramie to kopalnia informacji na artykuły dla różnej maści serwisów – a kiedy już przydarzy Ci się taka sytuacja, umiejętnie wykorzystaj ją do promocji swojej twórczości.


    Jeżeli dotarłeś aż tutaj – dziękuję za przeczytanie tego wpisu. Kolejnym etapem Twojej obecności na Instagramie, jeżeli Cię do niej przekonałem, jest kwestia tematyki treści, jaką powinieneś publikować. Gdybyś chciał wrócić do sekcji tematycznej o muzykach na Instagramie, kliknij tutaj.

    Czekaj, czekaj! Wpis był dla Ciebie przydatny? Będę wdzięczny za lajka pod wpisem! Masz wątpliwości lub spostrzeżenia? Skorzystaj z komentarzy, merytoryczna dyskusja zawsze w cenie.

    Data dodania: 15.01.2016 Kategoria: Muzyka na Instagramie
    Tagi: , , , , ,