Porady, które ułatwią Ci prowadzenie profilu na Instagramie - maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Porady, które ułatwią Ci prowadzenie profilu na Instagramie

    Jak prowadzić profil na Instagramie? To wcale nie takie łatwe jakby się zdawało. Okazuje się, że nie wystarczy  jedno zdjęcie i fajne według Ciebie hashtagi. Skorzystaj z garści porad, które sprawią, że będziesz o wiele lepszym administratorem swojego profilu!

    Wpis, który przeczytasz jest przedstawieniem mojego punktu widzenia. Być może sam znajdziesz inne rozwiązanie lub wpadniesz na pomysł, którego efekty będą o wiele lepsze. Nie traktuj moich słów jako wyroczni, lecz jak coś, co ma skłonić Cię do myślenia.

    Tekst ten jest powiązany z sekcją „Muzyczna kariera na Instagramie”, mającą ułatwić poruszanie się w mediach społecznościowych muzykom na różnym poziomie popularności oraz ich managerom.

    Brak algorytmu?

    Jakiś czas temu spotkałem się ze stwierdzeniem, że Instagram nie posiada algorytmów ograniczających widoczność postów, w związku z czym wszystkie mają taki sam zasięg. Nic bardziej mylnego – nawet zakładając faktyczny brak narzuconego przez właściciela serwisu (czyli Facebooka) systemu decydującego o dystrybucji naszych treści, takie algorytmy budujemy my sami. Jak?

    Po pierwsze – ogranicznik docierających do nas treści istnieje w naszych głowach. To, jak daleko przescrollujemy strumień zdjęć na Instagramie zależy od nas. To, jakich hashtagów będziemy szukać również zależy od nas. Tak jak moment, w którym korzystamy z Instagrama. Dlatego tak ważne jest publikowanie treści w godzinach, w których według statystyk zbieramy najwięcej interakcji. Dzięki temu znacznie zwiększamy szansę, że nasze posty nie znikną w morzu innych, tym bardziej, że polski użytkownik lubi obserwować kilkaset kont jednocześnie.

    Po drugie – aplikacje mobilne charakteryzuje użycie spontaniczne lub celowe, lecz zwykle krótkotrwałe. Przeglądając Instagram w podróży, na przystanku czy w domu poświęcamy na niego określony czas – nie jest on jednak głównym serwisem społecznościowym w Polsce, więc nie możemy zakładać, że użytkownik spędza w nim kilka godzin dziennie. Korzystamy z aplikacji gdy chcemy opublikować zdjęcie, gdy otrzymamy powiadomienie lub… z nudów. Nie dziwi więc częste przypominanie przez muzyków o swoich profilach za pomocą odnośników z innych serwisów takich jak Facebook czy Twitter.

    Analityka

    Nieprawdą jest stwierdzenie, iż Instagram nie pokazuje nam żadnych statystyk. Mamy do nich dostęp przez zewnętrzne narzędzia, takie jak Iconosquare czy NapoleonCat. Podstawową miarą zaangażowania użytkowników są polubienia zdjęć oraz liczba komentarzy. Możemy spotkać się z ujęciem ich sumy jako punktów zaangażowania.

    To jednak nie wszystko, co możemy analizować i dzięki czemu działać znacznie lepiej na Instagramie. Iconosquare pozwala nam zobaczyć też takie dane jak liczbę nowych i straconych śledzących, „love rate”, „talk rate” czy „spread rate” – informację o interakcjach naszych śledzących oraz osób, które nie są częścią naszej społeczności, lecz trafiły na treść np. poprzez hashtagi.

    Oczywiście są też dane dotyczące działań administratora – liczba opublikowanych postów, godziny publikacji, używane tagi oraz użyte filtry zdjęć i zaangażowanie jakie generowały itd. Jak wspomniałem kilka akapitów wyżej, mamy również dostęp do danych pokazujących godziny i dni interakcji użytkowników.

    To tylko część danych, które otwierają przed Tobą, administratorem profilu, szerokie możliwości optymalizacji Twojego profilu i prowadzenia działań przynoszących coraz lepsze efekty. Korzystaj z analityki – bez tego nigdy nie dowiesz się co zrobić, by Twój profil rósł i miał wpływ na Twoją popularność.

    Twoje bio

    To najprostsza rzecz w kształtowaniu Twojego profilu – wytłumacz krótko i treściwie, bez zbędnych zdań, kim jesteś, skąd pochodzisz. I obowiązkowo podaj skrócony link do Twojej strony internetowej.

    Dlaczego? Ludzie nie znając Cię, będą chcieli zobaczyć kim jesteś lub upewnić się, że obserwują właściwie konto. Opis odpowiada za 70% informacji potrzebnych użytkownikowi przy pierwszym wejściu na profil, resztę robią zdjęcia jakie publikujesz. Z kolei do linka możesz odsyłać ze swoich postów – to podejście bardzo szeroko praktykowane zwłaszcza w USA.

    Post to nie zdjęcie

    Jeżeli myślisz, że wystarczy zrobić i dodać zdjęcie lub film, a potem patrzeć na sypiące się lajki… to jesteś w ogromnym błędzie. Tak, to właśnie zdjęcie lub film decydują o zaangażowaniu, ale poza nimi istnieje też coś takiego jak „copy”, czyli tekst tłumaczący opublikowaną treść. Bez niej masz dużo mniejsze szanse na zaangażowanie, a prawie zerowe na komentarze. Proste pytanie lub krótka wypowiedź zdecydowanie doda charakteru treści oraz wykaże jakąkolwiek chęć z Twojej strony do rozmowy z odbiorcami.

    Poza „copy” nie powinieneś zapominać też o hashtagach. Globalne badania, przeprowadzone przez Piqora na 150 tysiącach postów, wskazują, że optymalnym wyjściem jest zawarcie 7 hashtagów w jednym poście. Dzięki temu masz szansę zwiększyć liczbę polubień postów aż o 23%.

    Hashtag jako nośnik informacji

    Podobnie jak na Twitterze, hashtagi zapewniają szeroką dystrybucję opublikowanej przez Ciebie informacji. To pod nimi tworzą się społeczności skupione wokół danej tematyki, sytuacji czy zjawiska. Dzięki nim rozprzestrzeniają się trendy.

    Zdjęcia z Tobą, Twoją płytą, dotyczące Ciebie będą tagowane Twoim pseudonimem lub imieniem i nazwiskiem. Ty z kolei możesz wykorzystać je do popularyzacji swojej treści oraz osoby. Korzystaj z popularnych tagów (część wskaże Ci Iconosquare) oraz tych, które dotyczą np. miasta, w którym jesteś.

    Pamiętaj jednak, że jeżeli chcesz, by dzięki tagom wzrosła popularność Twoich postów, musisz ich odpowiednio używać. Badania dowodzą, że lepiej jest je wplatać w normalny tekst niż dodawać na końcu swojej wypowiedzi. Dzięki temu staną się naturalną częścią zdania i łatwiej będzie je odczytać odbiorcom. Nie mogą też być zupełnie abstrakcyjne, gdyż wtedy ich efektywność będzie znikoma – jeżeli ludzi przeglądają zdjęcia z tagiem #kawa, nie chcą tam znaleźć zdjęcia z kolejki po kebaba lub zapowiedzi wywiadu z Tobą.

    Kwestią dyskusyjną jest użycie polskich znaków w hashtagach – jedni to robią, inni nie. Instagram w trakcie dodawania tagów podsunie Ci propozycje wraz z liczbą postów do jakich dany tag został już przypisany. Dzięki temu możesz sam określić czy lepiej użyć polskich znaków, czy też je odpuścić (np. #miłość czy #milosc).

    Ile postów powinieneś publikować?

    Według Simply Measured oraz podobnych badań największe zaangażowanie osiągają marki, które publikują minimum jeden post tygodniowo. Mówimy jednak o największych na Instagramie. Jeszcze niedawno mówiło się o publikacji od 70 do 80 postów miesięcznie. Dużo? Na pewno więcej niż na Facebooku, ale z drugiej strony Instagram rządzi się innymi prawami. Korzystając z analityki będziesz w stanie stwierdzić ile postów i kiedy możesz wypuścić w świat. Z kolei badania Union MEtrics wskazują, ze publikowanie dwa razy dziennie nie ma negatywnego wpływu na zaangażowanie użytkowników, pod warunkiem, że jest to dobra jakościowo treść, spamu przecież nikt nie lubi.

    Według analizy za Q4, które opublikowało Simply Measured, posty na Instagramie żyją najintensywniej przez około 48h, a 10% komentarzy pod najlepszymi postami pojawia się nawet po 19 dniach od publikacji. Nie ulega wątpliwości, że mocno angażujące treści żyją dużo dłużej – staraj się więc, by jak największa liczba zdjęć i filmów zbierała jak największą liczbę polubień i komentarzy. Postaw na jakość zdjęć/filmów, copy oraz dobre hashtagi.

    Jakość vs ilość

    Skoro o jakości mowa… na co lepiej postawić – na profesjonalne zdjęcia czy może kilkanaście zdjęć amatorskich? Używać filtrów czy nie? Lepiej załadować zdjęcie czy może nagrać film… to tylko kilka z dylematów każdego administratora profilu na Instagramie.

    Jesteś muzykiem – musisz być autentyczny. Profesjonalne zdjęcia mogą się pojawić, jako równoważnia dla amatorskich, ale bez przesady. Ludzie chcą zobaczyć Ciebie takiego jakim jesteś. Naucz się robić dobre zdjęcia swoim telefonem, korzystaj z różnych funkcji samartfona. Filtry? Tylko kiedy faktycznie dodadzą charakteru zdjęciu lub video. Najlepszym filtrem jest #nofilter – po co komuś mydlić oczy i przedstawiać siebie w zbyt wyidealizowanym świetle? Internet nie znosi obłudy.

    Zdjęcie czy film? Idąc za radą SocialToaster, jeżeli masz taki dylemat, odpowiedz sobie na trzy podstawowe pytania:

    – czy animacja lub audio sprawią, że to co chcesz przekazać będzie dla odbiorcy bardziej interesujące?

    – czy zdjęcie w pełni odda to co widzisz, przeżywasz?

    – czy jesteś w stanie nakręcić dobre video ze stabilnym obrazem?

    Pamiętaj również, by przez cały film używać jednego filtra, nie przekombinować z edycją filmu i wykorzystać najlepiej jak potrafisz całe 15 sekund.

    Płynąć z nur… trendem

    Instagram, podobnie jak Twitter, jest serwisem, który tworzy i zabija trendy – nierzadko w tempie tak szybkim, że możesz ich nie zauważyć. Mikrotrendy występują w małych społecznościach, dotyczą czasem tylko kilku tysięcy osób. Z kolei makro to te, które rozprzestrzeniają się szeroko jak Ice Bucket Challenge czy Hot16Challenge. Czemu się nie podpiąć pod któryś z nich?

    Nie możesz jednak tego zrobić sztucznie i reklamowo. Pamiętaj – po prostu weź udział w zabawie (gdyż na tym zwykle polegają ów trendy) lub wyraź wsparcie w jakiejś ważnej sprawie. To nic trudnego, a Twoim odbiorcom pokazuje Ciebie jako zwykłego człowieka z dystansem do siebie.

    Baśnie tysiąca zdjęć

    Ilu polskich muzyków jest już na Instagramie? Ilu z nich obserwujesz? Powiedz szczerze… czy któryś z nich według Ciebie czymś się wyróżnia?

    Twój profil powinien prezentować wyróżniające się podejście, punkt widzenia. Nie możesz być taki jak inni, zwłaszcza jeżeli jesteś mniej popularnym muzykiem od nich – w ten sposób nie osiągniesz sukcesu. Pomyśl nad tym jak pokazać siebie i swój świat w sposób, który użytkowników będzie interesował i odróżniał Cię od Twoich konkurentów.

    Stwórz koncepcję oddającą Twój charakter lub charakter Twojej płyty i poprowadź odbiorców przez angażująca historię – Twoją baśń tysiąca zdjęć.

    Nie jesteś lepszy

    Wraz ze wzrostem Twojej popularności w świecie muzyki zaczną się pojawiać treści dotyczące Twojej osoby, których autorami będą Twoi fani. Co z nimi zrobić? Doceń ich czas i umiejętności, podziękuj, a jeżeli trafi się coś naprawdę dobrego, nie bój się udostępnić tego na swoim profilu. User generated content, czyli treść tworzona przez użytkowników według analiz charakteryzuje się często większym zaangażowaniem, niż ta pochodząca bezpośrednio od Ciebie.

    Możesz również stymulować swoją społeczność, by ta na skutek Twojej sugestii sama tworzyła związany z Twoją osobą lub płytą content, a następnie oznaczała go odpowiednim hashtagiem. Powoduje to szerokie rozprzestrzenienie się nie tylko tagu, lecz również informacji o Tobie – do tego jednak potrzebna Ci będzie niezwykle zaangażowana baza fanów, nie tylko na Instagramie, lecz również poza nim.

    Zostań Świętym Mikołajem

    Jeśli jesteśmy już przy stymulacji społeczności, to jednym z jej elementów na pewno są konkursy. Możesz przeprowadzić te najprostsze – na komentarze, polubienia lub reposty zdjęć – ale przy dużych społecznościach najlepiej sprawdzą się te, w których to Twoi fani będą musieli stworzyć jakieś zdjęcie lub film. Zasięg informacji o Tobie jest wtedy niewspółmiernie większy do akcji, w których chodzi tylko o repost zdjęcia (wbrew pozorom nadal niewiele osób potrafi go zrobić).

    Nie rozdawaj za dużo – i pamiętaj, że płyty to tylko jedna rzecz. Możesz mieć jeszcze ubrania, wejściówki na koncert, nagrody od sponsorów i tak dalej. Zrób wszystko z głową, by uniknąć podejrzeń o oszustwa oraz wyeliminować poczucie niesprawiedliwości wśród uczestników.

    Kiedy robić konkursy? Nieznany muzyk zaczynający na Instagramie na nawet mały odzew prawie nie ma szans. Rozbuduj społeczność innymi metodami, a same konkursy wykorzystaj tylko do wzrostu zaangażowania, zwłaszcza przy premierze płyty. Pamiętaj, że celem konkursu nie jest rozdanie jak największej liczby nagród, lecz pozyskanie jak największej liczby uczestników, co oznacza jak największy zasięg  informacji o Tobie i Twojej twórczości. To pod tym kątem powinieneś je organizować.


    Mam nadzieję, że ta garść porad będzie dla Ciebie przydatna i tym samym nie zmarnowałeś czasu na czytanie mojego tekstu… Pamiętaj, że moje słowa powinieneś traktować tylko jako wskazówkę, nie jako sztywne wytyczne Twoich działań – myśl i kombinuj, by osiągnąć jak najlepsze efekty. Będę wdzięczny jeżeli pod wpisem zostawisz swojego lajka.

    Przy tworzeniu wpisu korzystałem z informacji zawartych na poniższych stronach:

    9 Instagram Marketing Tips From The Best Brands

    10 Pro Tips for Instagram

    Social Media Best Practices: Instagram Part 1

    Social Media Best Practices: Instagram Part 2

    Jeżeli chcesz wrócić do sekcji poświęconej muzyce na Instagramie kliknij tutaj.

    Data dodania: 16.01.2016 Kategoria: Muzyka na Instagramie
    Tagi: , , ,