MUZYKA W INTERNECIE 2015: czy tak będzie? — maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • MUZYKA W INTERNECIE 2015: czy tak będzie?

    Dziś trochę inaczej. Wczoraj opisałem obecne miejsca obecności muzyków i wytwórni, dziś natomiast trochę przedstawiony ekosystem przemieszam. Dziś nie ma już muzyków niezależnych w Internecie – każdy z nich zależny jest od mediów społecznościowych, od zasad jakie wprowadzają serwisy społecznościowe, od możliwości publikacji treści. Czas to trochę zmienić i sprawić, że wytwórnia będzie mieć w we własnych rękach więcej niż dotychczas.

    DLACZEGO WŁAŚNIE TAK?

    Mój punkt widzenia wynika ze zmian jakie następują w mediach społecznościowych, trendów i ruchów wielkich brandów, które z łatwością można zaadoptować także w branży muzycznej w jej działaniach digitalowych. Zmiana ekosystemu obecności jest naturalnym następstwem realiów serwisów społecznościowych, zachowania użytkowników i wynika z potrzeby większej kontroli wytwórni (firm) nad treściami, które publikują oraz procesem ich dystrybucji.

    Musisz mieć na uwadze, że to tylko propozycje – to nie tak, że jak się do tego nie dostosujesz, to odpadniesz z wyścigu. Będzie Ci trudniej, ale nadal Twój label może istnieć. Wybór zależy zawsze od Ciebie.

    MUZYKA W INTERNECIE 2015

    Pamiętasz ekosystem przedstawiony w poprzednim wpisie? Spójrz teraz na nowy, który odpowiada realiom obecnym i zapewne stanie się standardem już w przyszłym roku.

    MUZYKA W INTERNECIE 2015: ekosystem obecności

    Tak, jest jeszcze bardziej zawiły niż funkcjonujący dzisiaj. Dlatego znów rozbijmy go na pojedyncze elementy.

    MUZYKA W INTERNECIE 2015: own media

    Tym razem mamy na pierwszym miejscu media własne. Dlaczego? Bo to one dają nam największą kontrolę nad tym co robimy w sieci. Nie można polegać na serwisach, które należą do innych – tam jesteś tylko gościem, natomiast media własne to „Twój dom”, gdzie to Ty ustalasz zasady. Oczywiście w żadnym wypadku nie mam na myśli budowy własnej społecznościówki – to nie ma prawa się udać.

    O treści samej strony powiem jeszcze w osobnych wpisach, przewidzianych na czerwiec i lipiec. Póki co ogólnie – strona www ma być głównym miejscem informacji oraz generatorem ruchu na sklep internetowy. To na niej użytkownicy mają odczytywać po raz pierwszy informacje o nowym klipie, przejrzeć fotorelację, przekonać się dlaczego warto kupić płytę czy bluzę. A kiedy się dowiedzą, mają w bardzo łatwy sposób przenieść się do karty produktu w sklepie internetowym.

    Sam sklep internetowy znów jest miejscem, w którym masz dokonać zakupu. Należy jednak wziąć pod uwagę, że „stronę www” możemy zastąpić blogiem, będącym integralną częścią sklepu internetowego. Kwestia podejścia wytwórni do sprawy i możliwości oraz pozycjonowania w wyszukiwarce. Przekierowanie ruchu na swoja stronę pozwala również na wykorzystanie możliwości remarketingu i skupienie użytkowników zainteresowanych Twoją twórczością w miejscu, które zależne jest wyłącznie od Ciebie.

    MUZYKA W INTERNECIE 2015: earned media

    W nowym ekosystemie media pozyskane nadal pełnią ważną rolę, jednak zupełnie odmienną do tego co było dotychczas.

    Fora internetowe nadal wpływają bardziej na kanał YT, niż profil na Facebooku. Ważne jednak, by pojawiały się tam także linki do Twojej strony www.

    Nie można zrezygnować z YT, byłaby to głupota – w przyszłości jednak głównym generatorem ruchu na kanałach YT będzie nie Facebook, a… Twoja strona internetowa. Jednocześnie sam YT może przekierowywać użytkowników na Twoją stronę lub, jak to się dzieje już dzisiaj, na sklep internetowy.

    Facebook natomiast pozostanie miejsce kontaktu z fanami i wyrażania swoich poglądów, jednak nie będzie już miejscem promocji premierowych treści np. nowych klipów. Jego rolą będzie odsyłanie do stronie www/bloga (w przypadku treści premierowych) oraz kontynuowanie obecnej roli odsyłacza do kanału YT (ale tylko w przypadku treści mających już premierowy szczyt popularności za sobą). W trzeciej kolejności będzie generowanie ruchu na Instagramie.

    MUZYKA W INTERNECIE 2015: paid media

    Media opłacone nadal pełnić będą rolę wsparcia, jednakże powinny być już bardziej uporządkowane. Serwisy newsowe będą musiały pogodzić się z lekką utratą na znaczeniu i w przypadku premier płyt zaczną pełnić rolę odsyłaczy do stron wytwórni/artystów oraz sklepów internetowych. Oczywiście nie oznacza to upadku tych serwisów – będą one musiały postawić na budowę własnej i nowej treści, gdyż wywiady i recenzje nie będą już w stanie należycie przyciągnąć uwagi użytkownika (te treści będą raczej pojawiać się na stronach wytwórni i artystów). Nadal pozostaną w sektorze „paid media”, ponieważ poza bannerami to właśnie te nowe treści mogą okazać się bardzo dobrym generatorem ruchu w serwisach i będzie można spłacać ich produkcję opłatami wytwórni.

    Google Ads i Facebook Ads nie skupią się już tylko wyłącznie na sklepie internetowym – strona www lub blog także będą potrzebować ich wsparcia. Oczywiście nacisk na odesłanie do sklepu internetowego nadal będzie bardzo duży, jednak będzie trzeba również wziąć pod uwagę wsparcie ruchu na stronie – nie wszystkie kliknięcia przenoszą się od razu na dokonanie zakupu, a dodatkowe informacje o produkcie mogą wydatnie pomóc w podjęciu decyzji zakupowej.

    Mamy również dwa rodzaje mailngu. Jak widać na grafice, Mailing #2 jest znacznie większy – co odpowiada jego priorytetowi. Maling sklepowy już teraz jest bardzo ważną częścią marketingu e-commerce, a jego automatyzacja sprawia, że jego rola będzie coraz większa. Natomiast Maling #1 ma za zadanie wsparcie premier nowych treści na kanale YT oraz generowanie wartościowego ruchu na stronie www.

    Czy to wróżenie z kuli? Nie, to proponowana odpowiedź na zmiany zachodzące w Internecie. Jeżeli szukasz wyjścia z pułapki, jaką zastawiły serwisy społecznościowe ograniczając zasięgi oraz pułapki zbyt dużej liczby informacji, wśród których info o Twojej płycie ginie – to masz tylko dwa wyjście. Droga i szeroka kampania reklamowa lub działania zmierzające do umocnienia mediów własnych i zmiana priorytetów mediów pozyskanych.

    Dzięki za dotarcie aż tutaj – jeżeli masz jakieś pytania lub chcesz podyskutować, zapraszam do komentarzy lub formularza kontaktowego.

    Data dodania: 30.05.2014 Kategoria: Muzyka na YouTube
    Tagi: , , , , , , ,