Rap-single na YouTube w pierwszym kwartale 2016 roku - maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Rap-single na YouTube w pierwszym kwartale 2016 roku

    Jakiś czas temu na moim blogu mogłeś zapoznać się z podsumowaniem singli hiphopowych na YouTube w 2015 roku. Tym razem przyszedł czas na podsumowanie pierwszego kwartału obecnego roku – a co za tym idzie, parę ciekawych informacji na temat rapbiznesu. Gotowy?

    Metodologia

    „Single” to w rozumieniu podsumowania wszystkie utwory polskich raperów lub z udziałem polskich raperów, które pojawiły się od 1 stycznia do 31 marca 2016 roku na trzech największych portalach hiphopowych – glamrap.pl, cgm.pl (to akurat portal muzyczny, powiązany także z hiphopem) i popkiller.pl. Pod uwagę brałem tylko utwory, które według daty YouTube zostały opublikowane w 2016 roku.

    Codziennie o północy zbierałem informacje na temat singli, zbierając dane dotyczące statystyk wyświetleń oraz ocen (łapki w górę i w dół) w dniu pojawienia się newsa, 24h po pojawieniu się newsa oraz tydzień i 28 dni po informacji prasowej o singlu. Tzn. jeżeli singiel pojawił się w serwisie 1 stycznia, maksymalna liczba wyświetleń jakie zebrał w okresie badawczym przypada na datę 28 stycznia.

    Podsumowanie zawiera tylko część informacji, które zdecydowałem się opublikować. Pozostałe z nich, z racji mojej pracy w branży hiphopowej i faktu bycia konkurencją dla pozostałych wytwórni i raperów, nie zostaną przeze mnie ujawnione.

    Informacje podane w zestawieniu obarczone są błędem często określanym jako „czynnik ludzki” – w tym przypadku w ciągu trzech miesięcy łącznie w przypadku 6 dni nie mogłem zebrać potrzebnych statystyk o północy.

    Wszystkie statystyki wyświetleń podane w zestawieniu odnoszą się do okresu 28 dni po informacji o newsie.

    Single, raperzy i kanały

    Trzy miesiące obecnego roku były… bardzo intensywne. I to dość zaskakujące, bo w tym samym okresie 2015 roku pojawiło się ich „tylko” 339, natomiast w Q1 2016 było ich aż 445. I tak, gdy rok temu mówiliśmy, że Twój singiel konkuruje z prawie 4 innymi (średnia 3,76 singla na dzień), to w tym roku mówimy już o prawie 5 singlach (dokładnie 4,89) na jeden dzień!

    Ponadto, w pierwszym kwartale 2015 roku single opublikowano na 147 kanałach – a w tym roku 169.

    Co to oznacza dla raperów i wytwórni? Odkryciem Ameryki nie jest stwierdzenie o większej konkurencyjności – powinniśmy jednak myśleć raczej o tym, czym ona skutkuje. Na pewno jeszcze wyższym progiem wejścia do ligi najpopularniejszych raperów w Polsce – co jest o wiele łatwiejsze przy pojawieniu się utworów na kanałach Step Records, UrbanRecTv czy ProstoTV, ale też o wiele trudniejsze dla mniejszych wytwórni. Wszyscy powinniśmy zastanowić się, czy na pewno single i wywiady to coś co w wystarczający sposób skupia uwagę słuchaczy na konkretnym muzyku.

    Gdybyście zastanawiali się nie tylko z iloma singlami, ale też z iloma raperami konkurujecie – to jesteście Wy kontra 265 innych, aktywnych tylko w pierwszym kwartale. Do momentu publikacji tego podsumowania, w tym roku uaktywniło się co najmniej raz już 358 osób. Z jednej strony pokazuje to jak wielki wybór mają odbiorcy, z drugiej, że akurat Ty naprawdę nie musisz być tym, którego singiel sprawdzą, jeżeli nie dasz im dobrego powodu.

    Ponad 2 płyty tygodniowo i prawie 9 miesięcznie, jeżeli przyjmiemy za LP płytę zawierającą 15 utworów. Tyle otrzymujemy od artystów z samych singli. Gdyby dołożyć do tego premiery płyt… dużo. Teoretycznie to daje nam, jako słuchaczom, możliwość wyboru najlepszej dla siebie muzyki. W praktyce żaden z nas nie jest w stanie sprawdzić wszystkich utworów jakie codziennie do nas docierają.

    Klip czy odsłuch? Dużo częściej polscy raperzy stawiają na teledyski lub mash-upy. Te z kolei zdobywają również więcej wyświetleń, co nie powinno dziwić, zwłaszcza patrząc na charakter YouTube, czyli serwisu przeznaczonego do oglądania treści video. Oczywiście nie możemy skreślać odsłuchów – chociażby niektórzy artyści pojawiający się na kanałach QueQuality i SB Maffija udowadniają, że te mają sens.

    Jeżeli zastanawiasz się kiedy publikować swój singiel – w pierwszym kwartale najgorszym wyjściem był poniedziałek, w którym panowała ogromna konkurencja (aż 104 single!). Z kolei pod kątem wyświetleń na 1 singiel najlepiej wypadł piątek. Na taki wynik tego dnia tygodnia miały wpływ przede wszystkim dwa bardzo mocne single Gangu Albanii, jeden Popka (z płyty z Matheo) oraz dwa single Bezczela. Tym samym 5 utworów mocno zachwiało średnią dzienną dla łącznie 57 opublikowanych w piątki.

    Wyświetlenia

    W pierwszym kwartale 2016 roku wszystkie single w ciągu 28 dni od publikacji informacji prasowej wygenerowały łącznie prawie 137 milionów wyświetleń. Czy to dużo? Pamiętajmy o dużym udziale Gangu Albanii i Popka, co miało także wpływ na zawyżenie średniej dla jednego singla. Możemy uznać ów średnią za próg, który określa jak duży sukces osiągnął opublikowany numer.

    Ile w takim razie utworów osiągnęło ten próg i tym samym „sukces”? Okazuje się, że tylko 88 spośród 445, czyli jakieś 20%. Tak, nie mylisz się – 80% utworów opublikowanych w Q1 2016 nie załapało się na 307 tysięcy wyświetleń. 80% singli zostało w morzu przeciętności.  Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na temat wyświetleń i tego jak to wyglądało w tym okresie, sprawdź osobny wpis na ten temat.

    Zestawienia

    Czas na zestawienia – czyli kto najwięcej, kto najczęściej.

    Raczej nikogo nie zdziwi fakt, że znów to Popek i Gang Albanii dominują w kwestii wyświetleń. Tak naprawdę to zestawienie powinienem zatytułować „top Step Records”, gdyż 4 na 5 najlepszych singli ukazało się właśnie na ich kanale.

    Zestawienie pięciu najczęściej publikujących utwory artystów, to także dominacja Step Records. Artyści powiązani z wytwórnią opublikowali w pierwszym kwartale co najmniej 23 single (Popek, Bezczel, Pawbeats, a należałoby jeszcze dodać single Kaz Bałagane). Warto jednocześnie mieć na uwadze, że liczba singli świadczy jedynie o częstej aktywności muzycznej na YouTube – ale niekoniecznie o dużej popularności, jak w przypadku Żyto. Na drugim miejscu znalazł się zespół Polska Wersja, który wylądował tam dzięki trochę odmiennemu podejściu do odsłuchów płyty – zdecydowaliśmy się na publikowanie jednego numeru dziennie po premierze płyty. Przy okazji – miło widzieć, że najwięksi z branży przy premierze składanki swojej wytwórni oraz płyty Gangu Albanii wzięli z nas przykład.

    Ostatnie zestawienie obrazuje aktywność poszczególnych kanałów w serwisie YouTube. I tak mamy tutaj znów absolutną dominację Step Records, które dzięki tak dużej liczbie artystów i singli wciąż powiększa swój kanał YT, wraz z dbałością o jak najlepsze wyświetlenia publikowanych utworów. Do ich 47 singli teoretycznie możemy dodać także single sub-marki tej wytwórni – QueQuality, która tak jak SB Maffija pozostaje młodą, ale bardzo aktywną ekipą, bazującą w większości na odsłuchach utworów, a nie teledyskach.

    Tradycyjnie w zestawieniu widzimy także UrbanRecTv bazujące na promocji mniej znanych raperów. Wydawałoby się, że nie da się oprzeć kanału o mniej znanych raperów – a jednak w szaleństwie UrbanRec jest metoda. Przyzwyczaili swoich subskrybentów do mocno różnorodnej muzyki na bardzo różnymi poziomie, co przy ponad milionie subskrybentów wcale nie jest tak łatwe.

    Także tradycyjnie w rankingu pojawił się Popek – człowiek, który publikuje kolejne numery kiedy tylko zechce. Jednocześnie ta muzyczna spontaniczność mocno wspiera Gang Albanii, a wcześniej projekt z Matheo.


    I… to by było na tyle, jeżeli chodzi o główne podsumowanie. W najbliższych dniach na blogu będą pojawiać się kolejne wpisy, ważne zwłaszcza dla muzyków, więc nie zapomnij zapisać się do newslettera!

    Dotarłeś aż tutaj? W takim razie mam nadzieję, że zostawisz lajka pod wpisem, tak w ramach wynagrodzenia za siedzenie po nocach i spisywanie statystyk oraz przekonywanie narzeczonej, że „muszę wytrzymać do północy”!

    Data dodania: 10.05.2016 Kategoria: Muzyka na YouTube, Strategia Social Media
    Tagi: , , , , , , , , ,