BAZY DANYCH: Jak zebrać dane użytkowników? - maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • BAZY DANYCH: Jak zebrać dane użytkowników?

    Ocean danych użytkowników otacza zarówno mniej znanych muzyków, jak i tych najpopularniejszych. Dotyczy to również mniejszych wytwórni oraz tych największych. Ich umiejętne wykorzystanie jest kluczem do podniesienia efektywności swoich działań. Najpierw jednak trzeba wiedzieć co to za dane i jak je pozyskać.

    Musisz określić co konkretnie jest Ci potrzebne. Nie jest tak, że musisz wiedzieć o mnie wszystko, by coś mi sprzedać. Większość potrzebnych (na poziomie podstawowym i średnim) informacji dają nam podstawowe systemy, takie jak Google Analytics, oraz Twój własny system sklepowy. Do tego dokładasz dane od firm, które z Tobą współpracują i… gotowe. Ale czy to wszystko?

    Jeżeli wiesz czym już analizować dane i jak zbierać je poprzez programy typu Google Analytics czy Sotrender oraz zaglądasz do panelu Facebooka oraz YouTube, możesz przejść do działań, które pozwolą na powiększenie Twojej bazy danych.

    JAK ZEBRAĆ DANE?

    Istnieje kilka w miarę prostych możliwości – zarówno na stronie www, jak i na Facebooku. Kombinacji jest bardzo dużo, a to czy wykorzystasz do tego swoją stronę, Facbooka czy też YouTube zależy od Ciebie.

    BAZY DANYCH: Jak zebrać dane użytkowników?

    Jak widać, największe możliwości daje nam własna strona internetowa.

    Landing Page – może być podstroną lub zupełnie osobnym tworem. Możemy na nim umieścić zapis do newslettera (np. zapisz się, a dostaniesz rabat), konkurs, preorder naszej płyty, odsłuch płyty (np. w zamian za zapisanie się do newslettera?).

    Box – element strony internetowej, głównie umeiszcza się box z zapisem do newslettera.

    Rejestracja – założenie konta, zwłaszcza w sklepie, oznacza pozostawienie Ci takich danych jak numer telefonu, mail, adres zamieszkania, czasem data urodzenia oraz oczywiście Imię i Nazwisko. Są to najbardziej wartościowe dane, ale ich wykorzystanie wymaga odpowiedniej zgody użytkownika.

    W przypadku Facebooka, jeżeli mówimy o nim jako miejscu zbioru danych, tak naprawdę mamy tylko jedną możliwość – aplikację.

    Aplikacja – pozwala na zebranie takich danych jak Facebook ID lub adres e-mail. Można wykorzystać je później do targetowania reklam, a jeżeli wszystko odpowiedni ograsz zgodami użytkownika, adresy mailowe możesz dopisać do bazy newslettera.

    YouTube i Instagram to w tym przypadku trochę inna sprawa. Nie możesz zebrać danych bezpośrednio w tych serwisach, trzeba zrobić to okrężną drogą – tzn. odesłać użytkowników z serwisu na Landing Page. Jak?

    YouTube – na Landing Page mogą pojawić się zembedowane video, wraz z systemem głosowania. Jeżeli głosujący biorą udział w konkursie muszą podać swoje dane, chociaż imię i nazwisko oraz adres e-mail. Samo głosowania również może wymagać logowania, co także oznacza pozostawienie u Ciebie danych.

    Instagram – tu sprawa wygląda jeszcze inaczej. W samym serwisie możesz zorganizować konkurs, w którym biorą udział zdjęcia oznaczone odpowiednim tagiem. API Instagrama umożliwia zaciągnięcie tych zdjęć na Landing Page, a tam… jak w przypadku YT, wysil się i wykombinuj odpowiedni i prosty dla użytkownika system.

    Własna strona/Landing Page ma też jedną, bardzo konkretną zaletę, która sprawia, że wszystkie inne metody są gorsze – możliwość remarketingu Google oraz Facebooka. Wystarczy wpięcie odpowiednich kodów i. ściągnięcie ludzi ponownie na swoją stronę np. z preorderem płyty lub nową kolekcją odzieżową. O wykorzystaniu zebranych danych powiem jednak już w następnym wpisie.

    Tak, wiem, że to tylko kilka prostych przykładów – nie oczekuj jednak, że dam Ci pełną koncepcję i harmonogram Twoich działań. Pomyśl nad swoją koncepcją i postaraj się coś ruszyć. Nie, nie jestem w stanie podać Ci przykładów – muzyka w Polsce jest w tym przypadku na samym początku drogi, więc pole do popisu jest ogromne.

    Dzięki za dotarcie aż do tego momentu – jeżeli masz jakieś pytania, zadaj je w komentarzach lub poprzez formularz kontaktowy.

    Data dodania: 20.05.2014 Kategoria: Strategia Social Media
    Tagi: , , , ,