Dystrybucja treści: 5 pomysłów na dystrybucję treści
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Dystrybucja treści: 5 pomysłów na efektywną dystrybucję treści

    Dystrybucja treści, część 3 – tym razem kilka słów na temat 5 elementów efektywnej dystrybucji treści. Każdy z nich jest tak samo ważny i każdy powinien być wykorzystany przez Ciebie niezależnie od tego na jaką skalę działasz. “5 pomysłów na…” brzmi jak grupa YouTuberów lub przepis na obiad, ale tym razem do czynienia masz z przepisem na efektywność Twoich działań. Let’s go!

    To ostatni z trzech wpisów dotyczących dystrybucji treści w Internecie. Cykl przeznaczony jest zarówno dla początkujących, jak i dla zaawansowanych osób. Dla małych, średnich i dużych marek oraz serwisów newsowych. Przydatny zarówno przy content marketingu, jak i przy planowaniu innych akcji, nawet tych ograniczonych tylko do Facebooka.

    W cyklu opublikowałem trzy wpisy:

    O co właściwie chodzi? – parę zdań o dystrybucji treści

    Strategia dystrybucji – kilka słów o budowie strategii dystrybucji treści,

    – Efektywna dystrybucja – 5 elementów efektywnej dystrybucji treści, właśnie zaczynasz go czytać

    Targetowanie treści

    Czy nie jest tak, że interesują Cię treści, które najmocniej dotyczą Ciebie? Tzn. Twoich zainteresowań, problemów, lokalnej społeczności w której funkcjonujesz? Idąc dalej, bardziej przyziemnie – czy reklamę z poradnikiem dotyczącym kredytów we frankach będziesz promował na fejsie, targetując reklamę na fanów Śląska Wrocław?  Czy do polecenia informacji znajomym nie kusi Cię wartościowa informacja dotycząca Waszego wspólnego środowiska?

    No właśnie. Tworząc treść, a potem ją dystrybuując, pomyśl do kogo ma trafić. Już na etapie jej tworzenia pomyśl, jak swój koncept przedstawić w sposób prosty i interesujący dla osób, które mają być tą treścią zainteresowane. To ważne, zwłaszcza przy serwisach newsowych – mikrotargetowanie treści może przynieść odpowiednie efekty w postaci ruchu wygenerowanego dzięki udostępnieniom specyficznej społeczności.

    “Pisanie pod społeczność”, to nie pisanie dla łatwego zdobycia kliknięć. Nie baw się w tanie sensacje, więcej zyskasz, jeżeli stworzysz jakościowe (nawet jeśli to prosty ranking) treści, które dadzą poczucie odbiorcom, że mogą do Ciebie wrócić po więcej informacji, które im pomagają i nie przekłamują prawdy. Przy mikrotargetowaniu szczególnie musisz dbać o wartość dodaną dla użytkownika.

    Dystrybucja treści: Targetowanie treści

    Social Plugins

    Ile już o tym nie mówiono? A teraz sprawdź ich umiejscowienie na największych polskich stronach – wszystkie pluginy to albo wtyczki o domyślnym wyglądzie, ewentualnie lekko zmodyfikowane. I zawsze umiejscowione w miejscach totalnie do kitu.

    Social Plugins traktuje się jako element “dajmy go, żeby user mógł polecić naszą treść”. I to jest główny problem. Powinny być traktowane jako element ułatwiający polecenie treści, a nie jedynie umożliwiający jej udostępnienie.

    Teraz popatrz na DailyMail lub BuzzFeed i inne zachodnie serwisy. Widzisz różnicę?

    Umieszczenie wtyczek na początku i końcu treści to jedno. Umożliwienie share’u zdjęcia to drugie. Wygląd wtyczek społecznościowych to trzecie.

    Tekst udostępnisz na Twitterze, Facebooku, G+ i LinkedInie. Przy obrazkach dochodzi jeszcze Pinterest. Jeżeli jednak nie piszesz stricte biznesowo albo nie tworzysz treści dla konkretnej branży – to po co Ci we wtyczkach LinkedIn? Dobierz wtyczki pod kątem odbiorców, a następnie umieść je na stronie tak, by ułatwiły użytkownikom polecenie Twojej treści.

    Dystrybucja treści: Social Plugins

    [sociallocker id=1175]

    Jedna treść, w różnych formach

    Punkt dotyczący w równej mierze marek, które poruszają się raczej tylko w środowisku mediów społecznościowych, jak i tych, które dystrybuują treść ze swojej strony.

    Jedna informacja może zostać przekazana w różny sposób, w różnym czasie. Świetnym przykładem takiego sposobu dystrybucji jest globalne GE. Ta sama informacja pojawia się na Twitterze, Facebooku, LinkedIn i w GE Reports. Zwróć uwagę, że np. przy tych samych grafikach, wymiarowo dostosowanych do serwisów, copy dodane do treści jest zupełnie inne. Dodatkowo – treści te publikowane są w innym czasie. Dzięki temu treść marki dostępna jest we wszystkich jej kanałach komunikacji poprzez stopniową dystrybucję, pozwalając z jednej  strony na zapoznanie się z nią nowym odbiorcom, a z drugiej na przypomnienie informacji użytkownikom, którzy śledzą markę w kilku serwisach.

    Ogranie np. jednego eventu w różny sposób, np, fotorelacji, filmu, akcji angażującej społeczność, informacji podanej przez blogerów, pozwala na dystrybuuowanie treści w sposób najbardziej efektywny.

    Wrzucanie maksymalnego budżetu na jedną reklamę non stop świecącą się na fejsie czy jako bannery na stronach nie musi być najlepszym wyjściem, bo przekazuje tylko ograniczoną liczbę informacji. Dystrybuując treść przez kilka kanałów i dostosowując do nich kształt treści, możesz przekazać o wiele więcej, zawsze uwypuklając informację najważniejszą w danym kanale komunikacji.

    Dystrybucja treści: Jedna informacja w różnych formach

    Crossowanie mediów

    Temat mocno powiązany z poprzednim punktem. Zastanów się jak w jednym kanale komunikacji, możesz promować treści umiejscowione w drugim.

    Nie, wrzucenie reklamy na fejsie odnoszącej do profilu na Twitterze czy Instagramie to nie jest dobry pomysł. Tak samo wrzucanie na fejsie linków do filmów na YT.

    Jest jedno działanie crossujące dwa kanały, które wykonuje bardzo duża część z nas, na prywatnych profilach na Facebooku i Twitterze. To wrzucanie zdjęć z Instagrama. To najpopularniejszy obecnie sposób. Inny przykład – filmy na Vine, dystrybuuowane przez Twittera. To jednak nie wszystkie możliwości.

    Wypróbuj gamifikację – umieść ją w aplikacji lub na stronie i przydzielaj punkty, wymienne na nagrody. “Łeeee, kolejny konkurs?” – nie, to znacznie różni się od typowych akcji konkursowych. Swego czasu świetną aplikację na fejsie miało PlayStation Polska, Gamfi chwali się też case study HBO. Zabawa droga, ale dobrze przemyślana potrafi zapewnić aktywność użytkowników w kilku kanałach komunikacji i jeszcze dystrybuować treść. Nadal jest to niestandardowa metoda crossowania mediów, nadal przynosi dzięki temu świetne efekty – potrzebujesz jedynie pieniędzy, pomysłu i świetnych treści.

    Aplikacje mobilne też świetnie się nadają do crossowania mediów, nie tylko poprzez zamieszczanie w niej treści z innych kanałów. Shazam, skanowanie obrazu, kodów QR, NFC, beacony – odpowiedni koncept pozwoli połączyć media tradycyjne, internetowe i offline w spójną jedność.

    Dystrybucja treści: Crossowanie mediów

    Wykorzystaj schematy zachowań użytkownika

    W mojej ocenie najtrudniejszy do wprowadzenia, jak i do wytłumaczenia punkt.

    Pewnie pamiętasz IceBucketChallenge, masę filmów z utworem “Happy” Pharella Williamsa, jeżeli siedzisz bardziej w muzyce może pamiętasz też #Hot16Challenge. Trzy viralowe trendy, a każdy z nich, mimo podobnego mechanizmu technicznego, powstał w innych okolicznościach i z innych pobudek.

    IceBucketChallenge początkowo roznosił się jako pokaz wsparcia dla ludzi z SLA, a następnie chęć zrobienia czegoś zwariowanego, pokazania swojej wytrzymałości czy po prostu chęci podjęcia wyzwania rzuconego przez znajomych. Tutaj rolę pierwszoplanowa grała jednostka.

    “Happy”, to viral, w którym do stworzenia filmu potrzebna była społeczność. Taniec, szczęście, grupa znajomych, chęć zrobienia czegoś fajnego do wpadającego w ucho utworu. Filmy z “Happy” szybko zdobywały popularność, więc na pewno jakąś rolę grała tutaj również chęć zyskania popularności.

    Hot16Challenge wykorzystywało medium, które dla hiphopu jest bazą utworów i teledysków – YouTube. Dało możliwość pokazania swoich umiejętności i równania się z gwiazdami polskiego rapu, było wyrwaniem się z codzienności. Nikt na tym nie zyskał, ale też nikt nie stracił – to była po prostu dobra zabawa całego środowiska.

    Patrząc na to co robią marki, najczęściej spotkamy wersję “Wrzuć zdjęcie, dodaj nasz tag #kochammarkeXbojaktakmikazali i wygraj zestaw produktów do czyszczenia podłóg”.

    Wersja zdjęcie + tag jest obecnie najpopularniejsza i wykorzystuje już mocno ograny schemat działania użytkownika. To błąd, bo wykorzystywanie mocno zagospodarownego obszaru znacząco zmniejsza efektywność działań.

    Dlatego rozpoznaj i zaimplementuj konkretne potrzeby oraz aktywności Twojej grupy docelowej.

    Poszukaj schematów i nośników treści, które Twoja grupa docelowa zaadoptuje i wykorzysta do tworzenia własny content na Twój temat. Proste? Tylko pozornie.

    W poruszonych powyżej trzech przykładach główną role grały filmy, w dwóch także muzyka. Jakże mocno kłóci się to z tym, co robią marki, kładąc nacisk na zdjęcia i teksty. To też może zdać egzamin, ale już nie jako nośnik zapewniający viralowość w szerokiej grupie. 200 zdjęć jako zgłoszenia do konkursu powinno być traktowane jako porażka, a nie sukces – chyba, że jest to 200 zdjęć pozyskanych od 500 osób, do których skierowaliśmy naszą informację, wtedy to inna sprawa.

    Chcąc zaangażować społeczność w tworzenie treści, bazuj na mniejszych grupach. Dostosuj komunikat, stargetuj go precyzyjnie. Bez obaw – jeżeli Twój koncept chwyci w małej grupie i będziesz odpowiednio stymulował dalsze rozprzestrzenianie się informacji, uzyskasz efekt kuli śnieżnej i w efekcie mniejszy lub większy viral. A przy tym zyskasz masę treści, która będzie nośnikiem informacji o Twojej akcji.

    Dystrybucja treści: Zachowanie użytkownika


    Czas zamknąć ten krótki cykl. Poniżej zamieszczam jeszcze prezentację dotyczącą tego cyklu i zawierającą slajdy, które widziałeś w trzech wpisach. Na końcu prezki też mały bonus – postanowiłem zabawić się i założyć, że mam odpowiednie fundusze i czas, by na poważnie ogarnąć dystrybucję treści na swoim blogu. Dlatego też dołączam do prezki kilka slajdów jako przykład strategii dystrybucji treści.


    [/sociallocker]

    Data dodania: 01.02.2015 Kategoria: Strategia Social Media
    Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,