Dystrybucja treści: Jak zbudować strategię dystrybucji?
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Dystrybucja treści: Jak zbudować strategię dystrybucji?

    To, że zbudujesz content i po prostu wrzucisz go na swój fanpage lub stronę, w żadnym wypadku nie oznacza, że zrobiłeś dobrze. To, że zapłaciłeś za budowę strony, potem stworzenie na niej treści, a potem dziwisz się, że wchodzą na nią tylko ludzie z wyszukiwarki, oznacza, że zrobiłeś podstawowy błąd. Stworzyłeś content i miejsce, ale nie pomyślałeś jak wyglądać ma dystrybucja treści.

    To drugi z trzech wpisów dotyczących dystrybucji treści w Internecie. Cykl przeznaczony jest zarówno dla początkujących, jak i dla zaawansowanych osób. Dla małych, średnich i dużych marek oraz serwisów newsowych. Przydatny zarówno przy content marketingu, jak i przy planowaniu innych akcji, nawet tych ograniczonych tylko do Facebooka.

    W cyklu opublikuję trzy wpisy:

    O co właściwie chodzi? – już opublikowany

    – Strategia dystrybucji – kilka słów o budowie strategii dystrybucji treści, właśnie zaczynasz go czytać

    – Efektywna dystrybucja – o efektywnej dystrybucji treści, w ciągu dwóch dni pojawi się na blogu

    Czym jest strategia dystrybucji treści?

    I znów zacznijmy od ogólników – w najprostszym  ujęciu strategia dystrybucji treści to zbiór działań i zasad przewidujących przekazanie informacji użytkownikowi w najbardziej odpowiednim do tego momencie, przy wykorzystaniu różnych kanałów dostarczania treści.

    Inaczej rzecz mówiąc – zbieramy wszelkie kanały płatnej i organicznej dystrybucji treści (jak display, fanpage, newsletter, telewizja czy ulotki), dodajemy do tego analizę słów kluczowych, trendów i zachowania użytkownika oraz porządną analizę już dostarczonych treści (popularność, czas na stronie, share’owalność, jakość treści, unikalność treści) i zbieramy to w jeden dokument lub prezentację. Brzmi prosto?

    No właśnie – brzmi prosto, ale by właściwie to wykonać, potrzebny jest zespół osób o umiejętnościach w poszczególnych segmentach działań. Należy też pamiętać, że główna osoba, odpowiedzialna za strategię, powinna posiadać chociaż znikome pojęcie o większości kanałów.

    Tzn. jeżeli odpowiadasz tylko za kupno spotów w TV albo prowadzisz tylko profile na fejsie, niestety nie będziesz w stanie w pojedynkę stworzyć całości strategii.

    Co powinieneś brać pod uwagę przy planowaniu dystrybucji?

    By ułożyć puzzle musisz wiedzieć, czy masz wszystkie niezbędne do tego elementy. Tak samo w strategii – najpierw musisz mieć dokładną koncepcję prezentowanej treści, strategię budowy treści, tematykę, kształt treści i tak dalej.

    Następnie weź pod uwagę dostępne kanały dystrybucji, niezależnie od posiadanych mediów własnych, tzn. czy masz swoją stronę, czy też działasz tylko w środowisku mediów społecznościowych.

    W pierwszej kolejności musisz wiedzieć w jaki sposób, kiedy i gdzie została zbudowana treść, a następnie określone miejsce, gdzie według ogólnej koncepcji ma istnieć.

    Jeśli masz treść i założenia (tzn. np. treść ma być tylko w TV i na YT), to czas zastanowić się nad środowiskiem, w jakim będzie ona rozpowszechniana. Jakie są najefektywniejsze metody w danym kanale komunikacji? Co jest celem – świadomość, zaangażowanie, lead? Jaki jest naturalny, najbardziej popularny format treści w kanale komunikacji?

    Przykładowo: jeżeli działasz tylko na fejsie i masz zaangażować użytkowników, to naturalnym krokiem jest zaplanowanie publikacji postów ze zdjęciem i wsparcie ich w News Feedzie na urządzeniach desktopowych. Dodatkowo wesprzesz dystrybucję filmami video o odpowiedniej długości. Jeżeli chcesz jednak przekierować ruch, to zrobisz to za pomocą postów z linkiem i zastanowisz się nad promocją także na mobile’u i po prawej stronie Facebooka.

    Przed budową strategii dystrybucji ważne jest zapoznanie się z raportami, infografikami, analizami dotyczącymi najpopularniejszych treści, ich formatu i zasięgu.

    Jakie działania wchodzą w skład dystrybucji treści?

    Już kiedyś o tym pisałem tutaj, również w ostatnim wpisie przypominałem możliwości dystrybucji, pozwól więc, że teraz przypomnę je jedynie poprzez dodanie poniższego slajdu:

    Dystrybucja treści: możliwości dystrybucji

    Jak zbudować taką strategię?

    Przejdźmy do meritum. Długo siedziałem cicho i nie mówiłem w sumie jak taką strategię widzę i jak ją buduję. Nie jest co nic wielkiego, ale uznajmy, że właśnie za darmo daję Ci trochę swojego (w mojej ocenie) najbardziej wartościowego know-how.

    Przede wszystkim musisz mieć świadomość, że koncepcję, którą uznasz za strategię dystrybucji, często w prezentacji dla klienta umieścisz w kilku slajdach sprowadzających się do przedstawienia miejsca zamieszczenia reklam i estymacji wyników. Sorry, taką mamy branżę.

    Najważniejsze jednak, żebyś miał na dysku gruntownie opisaną dystrybucję i analitykę dotychczasowych treści. Musisz zawsze wiedzieć jakie podstawy mają Twoje działania i przeprowadzić bieżące obserwacje, by móc odpowiednio zareagować na zmieniające się środowisko serwisów, zachowanie użytkowników oraz trendy.

    Data dodania: 30.01.2015 Kategoria: Strategia Social Media
    Tagi: , , , , , , ,