Dystrybucja treści: Jak zbudować strategię dystrybucji?
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Dystrybucja treści: Jak zbudować strategię dystrybucji?

    To, że zbudujesz content i po prostu wrzucisz go na swój fanpage lub stronę, w żadnym wypadku nie oznacza, że zrobiłeś dobrze. To, że zapłaciłeś za budowę strony, potem stworzenie na niej treści, a potem dziwisz się, że wchodzą na nią tylko ludzie z wyszukiwarki, oznacza, że zrobiłeś podstawowy błąd. Stworzyłeś content i miejsce, ale nie pomyślałeś jak wyglądać ma dystrybucja treści.

    To drugi z trzech wpisów dotyczących dystrybucji treści w Internecie. Cykl przeznaczony jest zarówno dla początkujących, jak i dla zaawansowanych osób. Dla małych, średnich i dużych marek oraz serwisów newsowych. Przydatny zarówno przy content marketingu, jak i przy planowaniu innych akcji, nawet tych ograniczonych tylko do Facebooka.

    W cyklu opublikuję trzy wpisy:

    O co właściwie chodzi? – już opublikowany

    – Strategia dystrybucji – kilka słów o budowie strategii dystrybucji treści, właśnie zaczynasz go czytać

    – Efektywna dystrybucja – o efektywnej dystrybucji treści, w ciągu dwóch dni pojawi się na blogu

    Czym jest strategia dystrybucji treści?

    I znów zacznijmy od ogólników – w najprostszym  ujęciu strategia dystrybucji treści to zbiór działań i zasad przewidujących przekazanie informacji użytkownikowi w najbardziej odpowiednim do tego momencie, przy wykorzystaniu różnych kanałów dostarczania treści.

    Inaczej rzecz mówiąc – zbieramy wszelkie kanały płatnej i organicznej dystrybucji treści (jak display, fanpage, newsletter, telewizja czy ulotki), dodajemy do tego analizę słów kluczowych, trendów i zachowania użytkownika oraz porządną analizę już dostarczonych treści (popularność, czas na stronie, share’owalność, jakość treści, unikalność treści) i zbieramy to w jeden dokument lub prezentację. Brzmi prosto?

    No właśnie – brzmi prosto, ale by właściwie to wykonać, potrzebny jest zespół osób o umiejętnościach w poszczególnych segmentach działań. Należy też pamiętać, że główna osoba, odpowiedzialna za strategię, powinna posiadać chociaż znikome pojęcie o większości kanałów.

    Tzn. jeżeli odpowiadasz tylko za kupno spotów w TV albo prowadzisz tylko profile na fejsie, niestety nie będziesz w stanie w pojedynkę stworzyć całości strategii.

    Co powinieneś brać pod uwagę przy planowaniu dystrybucji?

    By ułożyć puzzle musisz wiedzieć, czy masz wszystkie niezbędne do tego elementy. Tak samo w strategii – najpierw musisz mieć dokładną koncepcję prezentowanej treści, strategię budowy treści, tematykę, kształt treści i tak dalej.

    Następnie weź pod uwagę dostępne kanały dystrybucji, niezależnie od posiadanych mediów własnych, tzn. czy masz swoją stronę, czy też działasz tylko w środowisku mediów społecznościowych.

    W pierwszej kolejności musisz wiedzieć w jaki sposób, kiedy i gdzie została zbudowana treść, a następnie określone miejsce, gdzie według ogólnej koncepcji ma istnieć.

    Jeśli masz treść i założenia (tzn. np. treść ma być tylko w TV i na YT), to czas zastanowić się nad środowiskiem, w jakim będzie ona rozpowszechniana. Jakie są najefektywniejsze metody w danym kanale komunikacji? Co jest celem – świadomość, zaangażowanie, lead? Jaki jest naturalny, najbardziej popularny format treści w kanale komunikacji?

    Przykładowo: jeżeli działasz tylko na fejsie i masz zaangażować użytkowników, to naturalnym krokiem jest zaplanowanie publikacji postów ze zdjęciem i wsparcie ich w News Feedzie na urządzeniach desktopowych. Dodatkowo wesprzesz dystrybucję filmami video o odpowiedniej długości. Jeżeli chcesz jednak przekierować ruch, to zrobisz to za pomocą postów z linkiem i zastanowisz się nad promocją także na mobile’u i po prawej stronie Facebooka.

    Przed budową strategii dystrybucji ważne jest zapoznanie się z raportami, infografikami, analizami dotyczącymi najpopularniejszych treści, ich formatu i zasięgu.

    Jakie działania wchodzą w skład dystrybucji treści?

    Już kiedyś o tym pisałem tutaj, również w ostatnim wpisie przypominałem możliwości dystrybucji, pozwól więc, że teraz przypomnę je jedynie poprzez dodanie poniższego slajdu:

    Dystrybucja treści: możliwości dystrybucji

    Jak zbudować taką strategię?

    Przejdźmy do meritum. Długo siedziałem cicho i nie mówiłem w sumie jak taką strategię widzę i jak ją buduję. Nie jest co nic wielkiego, ale uznajmy, że właśnie za darmo daję Ci trochę swojego (w mojej ocenie) najbardziej wartościowego know-how.

    Przede wszystkim musisz mieć świadomość, że koncepcję, którą uznasz za strategię dystrybucji, często w prezentacji dla klienta umieścisz w kilku slajdach sprowadzających się do przedstawienia miejsca zamieszczenia reklam i estymacji wyników. Sorry, taką mamy branżę.

    Najważniejsze jednak, żebyś miał na dysku gruntownie opisaną dystrybucję i analitykę dotychczasowych treści. Musisz zawsze wiedzieć jakie podstawy mają Twoje działania i przeprowadzić bieżące obserwacje, by móc odpowiednio zareagować na zmieniające się środowisko serwisów, zachowanie użytkowników oraz trendy.

    [sociallocker id=1175]

    Umiejscowienie treści

    Znając dostępne formaty treści, możesz odpowiednio ją umiejscowić – placement, to rzecz najważniejsza. Pozwala na osiągnięcie maksymalnej możliwej w danym momencie dystrybucji organicznej, tzn. np. zasięg posta na Facebooku czy wyświetlenia video pochodzące od subskrybentów.

    Format treści

    Umiejscowienie treści

    Promocja treści w jej środowisku

    Jeżeli wiesz już gdzie konkretny rodzaj treści będzie miał swoją „bazę”, zastanów się, jak w środowisku umiejscowienia treści ją promować. Przykład: jeżeli masz do dyspozycji treść video w serwisie YouTube, to zastanów się jak ją tam promować. Jakie są dostępne formy reklamy, jak wpłyną na Twój budżet i przede wszystkim co zrobić, by były maksymalnie efektywne.

    Promocja treści w jej środowisku

    Promocja treści poza jej środowiskiem

    Dopiero kolejnym krokiem jest promocja treści umiejscowionej w serwisie A w innych miejscach. Jak możesz wykorzystać zdjęcia konkursowe? Czy możesz je umieścić w kreacjach bannerowych? A może warto ten film przerobić i umieścić w serwisach VOD? Treść na stronie straciła popularność po paru miesiącach? To może warto jakoś ją przypromować w socialu, przez newsletter albo umieścić w prasie? Jej pierwotne miejsce nie musi być miejscem jej wiecznego spoczynku – offline i online mogą  się w tym przypadku bardzo łatwo przenikać.

    Promocja treści poza jej środowiskiem

    Użyj treści do promowania… treści

    Umiejętne crossowanie treści i mediów umożliwia bardzo efektywną wzajemną promocję contentu. Odnośniki w filmie w serwisie YouTube, umiejętnie dodane linki do wpisu, boxy z sugerowaną treścią – staraj się, by każdy element łączył się z innym, by Twój content promował się wzajemnie. Dzięki temu sprawisz,  że użytkownik zapozna się z większą ilością Twoich informacji.

    Użyj treści do promowania… treści

    Treść promuje… główny ośrodek

    Coraz częściej marki budują swoje platformy contentowe, jednak głównym miejscem umiejscawiania treści innych niż pisane są media społecznościowe. Nie ma problemu, jeżeli użytkownik trafi na film wideo przebywając na Twojej stronie. Co w przypadku, gdy film zobaczy tylko na YouTube? Zadbaj o odpowiednią ekspozycję nazwy strony i odnośników do znajdujących się na niej powiązanych treści.

    Treść promuje… główny ośrodek

    Główny ośrodek promuje… treść

    Dystrybucja danych nie ogranicza się do przekazywania informacji poza głównym ośrodkiem, czyt. stroną. Jeżeli posiadasz platformę, zadbaj o jej odpowiednią budowę. Dobry UX Designer sprawi, że użytkownik będzie z łatwością i zainteresowaniem poruszał się pomiędzy konkretnymi treściami. Gdzie masz efektywniej promować swoje działania niż na własnym podwórku?

    Główny ośrodek promuje… treść

    Wybierz odpowiedni moment i sposób

    Kanały dystrybucji, formaty treści, crossowanie mediów… to nie wszystko. Możesz to zaplanować idealnie, ale cały plan nie wypali, jeżeli informacji nie przekażesz właściwym użytkownikom, najlepiej w odpowiednim do tego momencie.

    Odpowiedni moment dystrybucji treści

    Najprościej jest zbudować strategię SEO i SEM. Odpowiednie osoby poradzą sobie z tym doskonale, pozostanie Ci jedynie analizować wyniki i dostosowywać publikowaną w przyszłości treść. Musisz jednak też wybrać odpowiednie targetowanie w innych kanałach komunikacji – dobrać stacje tematyczne, kontekst publikacji reklam, umiejętnie stargetować reklamy na Facebooku, zadbać o ustawienie dobrych reguł automatycznego mailingu i stale je poprawiać. Przede wszystkim – mocno bazować na posiadanych i na bieżąco zbieranych danych. Informacje o użytkownikach, które pozyskasz, pozwolą Ci na wybranie odpowiedniego momentu przekazania informacji.

    Przykład? Kupiłeś w sklepie internetowym szampon – sklep określił czas jego zużycia na około 2 tygodnie. Tuż przed upływem tego czasu otrzymujesz spersonalizowaną informację o możliwości zakupu produktu w atrakcyjnej cenie. Przypadek? Z Twojego punktu widzenia być może tak, ale to zamierzony ruch systemu.

    Odpowiedni sposób promocji treści


    Wymieniłem i opisałem chyba najważniejsze założenia strategii dystrybucji. Wciąż mi jednak mało, wciąż coś bym dopisał. Na tym jednak poprzestanę, wpis i tak jest dość długi i jeżeli dobrnąłeś już tutaj, tzn. że Cię zainteresowałem lub po prostu wybitnie się nudziłeś i postanowiłeś coś przeczytać. Whatever, jeżeli masz jakieś pytania odnośnie tego wpisu, to pisz śmiało w komentarzach lub napisz mi maila.

    W poniedziałek opublikuję kolejny wpis, ostatni z tego krótkiego cyklu – tym razem czeka na Ciebie kilka słów o efektywnej dystrybucji treści.

    [/sociallocker]

    Data dodania: 30.01.2015 Kategoria: Strategia Social Media
    Tagi: , , , , , , ,