Dziedzic Liczy/Skowyt Dziedzica: Czy muzycy są głusi? — maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Dziedzic Liczy/Skowyt Dziedzica: Czy muzycy są głusi?

    Facebook. Miejsce komunikacji. DWUSTRONNEJ. Osoba A mówi, osoba B odpowiada, osoba C dołącza do dyskusji i tak dalej. Wiedzą to mniejsze i większe marki, wiedzą o tym fani, wie o tym szary użytkownik Facebooka. A czy wiedzą o tym muzycy? Ludzie, którzy deklarują, że bez fanów by nie istnieli. Osoby, które ze stanu konta mogą cieszyć się dzięki swoim fanom. Koncerty koncertami. A jak sprawa ma się faktycznie w miejscu, w którym poza eventami i specjalnymi spotkaniami, teoretycznie można porozmawiać z muzykami na wybrany przez nich temat? Skoro zadali pytanie lub uzewnętrznili się w poście, to chyba oczekują jakieś odpowiedzi?

    INFORMACYJNIE

    Wpis powstał dzięki wykorzystaniu Sotrendera, narzędzia do monitorowania profili na Facebooku, Twitterze i YouTube. Nie jest to wpis sponsorowany. Wpis jest częścią cyklu “Dziedzic Liczy”, którego celem jest pokazanie jak tak naprawdę wyglądają muzycy w mediach społecznościowych. Liczby subskrypcji, fanów i wyświetleń to nic – to jedynie trzy najpopularniejsze wskaźniki, które często zakłamują faktyczny obraz lub tylko z grubsza go nakreślają.

    Pod uwagę wziąłem 10 spośród największych profili muzycznych na Facebooku. W tym gronie znaleźli się Czesław Śpiewa, Ewa Farna, Enej, Kamil Bednarek, Grubson, Pezet, O.S.T.R, donGURALesko, Peja i Sobota. Nie, nie zamierzam udowadniać wyższości jakiegoś gatunku muzycznego nad drugim – wszyscy traktowani są na równi niezależnie od muzyki jaką tworzą.

    To jedynie 10 największych profili. Nie wolno ich brać za reprezentantów wszystkich, faktem jednak jest to, że ich zachowanie odzwierciedla to, co faktycznie robi większość muzyków.

    MUZYCY SĄ GŁUSI

    Dowody? Na profilach wymienionych wyżej muzyków od 1 października do 31 grudnia 2013 roku pojawiły się 2203 posty i tylko 452 komentarze. Ej, to zaledwie 20%. Serio, drodzy muzycy, coś z Wami nie tak? Ludzie do Was piszą, komentują, chcą z Wami dialogu. Zamiast tego odbijają się od ściany.

    Rozpoczynając prace nad wpisem byłem niemalże pewien, że liczby będą wyraźnie wskazywały na gotowość do rozmowy wśród raperów, a muzycy z nurtu “mediów tradycyjnych” pokażą totalny dystans i głuchotę. No i dobrze, że sprawdziłem, bo realia pokazują jasno – najwięksi, niezależnie od gatunku muzycznego, mają głęboko gdzieś dialog z fanami na swoich fanpage’ach. Wyłamał się jedynie Czesław Śpiewa – przy 218 postach wrzucił 108 komentarzy. Statystycznie najgorzej wypadł Sobota (295 posty i 5 komentarzy), ale na szarym końcu jest chyba Enej. Zaledwie 61 postów, 7 komentarzy i ogólnopolska popularność, najlepsza rotacja w radiu i masa koncertów… co jest, przyszliście tu tylko po fejm?

    Wiem, fajnie patrzeć na liczbę fanów, gorzej już komentować. Bo dzieci, bo hejty, bo człowiekowi nie chce się rozmawiać. Sami sobie wychowaliście takie społeczności – to, że jest jak jest, to także Wasza wina. Przecież milczenie to nie jedyne wyjście. VNM i Sokół z Marysią wciąż są obecni, wciąż rozmawiają ze swoimi fanami. Czesław Śpiewa też. No i moi ulubieni socialowi muzycy – Domowe Melodie.

    Zacznijcie rozmawiać z fanami, albo przestańcie mówić, że ich szanujecie – brak kontaktu z Waszej strony, to dla słuchaczy zniewaga. Oni po to przyszli na Wasz profil, by z Wami rozmawiać. Ja rozumiem – nie ma czasu, człowiek jest zajęty… ale godzina dziennie lub 3-4 godziny jednego dnia w tygodniu, kiedy użytkownicy mogą z Wami pogadać, to skarbnica wiedzy dla Was i wytwórni. A dla Waszych fanów świetnie przeżycie.

    Wiecie kiedy odpowiadacie, zauważacie, że coś zostało o Was powiedziane? Kiedy ktoś głośno powie coś, co Was za boli. Kiedy ktoś powie coś kontrowersyjnego, kiedy się z tym nie zgadzacie. Szkoda, że umiecie słuchać tylko, kiedy chodzi o Wasz biznes, ale nie kiedy to WASI słuchacze chcą Wam coś powiedzieć.

    Fani, słuchacze – upominajcie się o odpowiedzi, domagajcie się ich. Po to jest Facebook. Nie jesteście tylko szarą masą, która nie ma nic do powiedzenia. To po to jest fanpage – by rozmawiać. Nie dajcie sobie wmówić, że macie tylko klikać i słuchać co mówią Wasi idole.

    Data dodania: 20.01.2014 Kategoria: Strategia Social Media
    Tagi: , , , , ,