HASH.FM - nowy ulubiony narkotyk muzyków? — maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • HASH.FM – nowy ulubiony narkotyk muzyków?

    Jak muzyk, to na pewno ćpa, albo chociaż pije. No ewentualnie tylko pali. Niezależnie od poziomu popularności, sprzedanej liczby płyt, liczby fanów i wyświetleń klipów – każdy muzyk działający w Internecie jest uzależniony. Nie od używek, lecz od mediów społecznościowych. Branża muzyczna i marketingowa właśnie dostała do ręki narzędzie, które pozwoli określić faktyczną pozycję muzyków w polskim Internecie i wykorzystać te dane do swoich celów. Aaaale… o co właściwie chodzi?

    To oczywiście dość daleko posunięte porównanie – jednak HASH.FM bez wątpienia jest narzędziem, które muzykom będzie przydatne na równi z Facebookiem i YouTube. Jak to możliwe?

    Czym jest HASH.FM?

    Jeżeli potrzebujesz ogólnego wytłumaczenia – najlepiej będzie jeżeli przeczytasz wpisy Antywebu, Moniki Czaplickiej i Anny Miotk.

    A czym jest dla muzyków? Przede wszystkim narzędziem, która znacząco ułatwi pozyskanie sponsorów. Każdy profil opisany jest poprzez trzy wskaźniki (ich znaczenie wytłumaczył szef HASH.FM, Konrad Traczyk we wpisie Antywebu) – HashIndex, HashEngagement i HashActivity.

    HASH.FM opisywany jest jako ranking  – i tak, jest swego rodzaju rankingiem, jednak to nie wskazanie najlepszego spośród wszystkich w sieci jest jego celem. Ludzie w agencjach i korporacjach mają bardzo duży problem z określeniem wartości współpracy z daną osobą. Bardzo ciężko jest udowodnić klientowi, że to właśnie ten bloger/vloger jest wart uwagi, a jego aktywność odpowiada celom marki/akcji. I cholernie się cieszę, że od teraz będzie to znacznie łatwiejsze. Co w tym jednak takiego wartościowego dla muzyków?

    HASH.FM, a muzyka

    Mamy modę na blogi i vlogi. Wszyscy się rzucili, skutkiem czego nastąpił wysyp blogerów chcących natychmiast zarabiać, modelek blogowych oraz innych tworów blogopodobnych. Z kolei muzyka nadal traktowana jest jako margines. Rzadko  duża marka, mimo bardzo podobnej grupy docelowej, decyduje się na współpracę z muzykiem. Nie bez powodu w moich rekomendacjach nigdy żaden muzyk się nie pojawia – klient nie ma i nie chce mieć świadomości potencjału marketingowego muzyki. Inna sprawa, że mimo mocnych kanałów na YT, milionów wyświetleń i setek tysięcy fanów, potencjał ten i tak był bardzo trudny do udowodnienia. Bo blogerzy, bo vlogerzy, bo moda, bo niskie koszta, bo „ja tak chcę i basta”.

    HASH umożliwia pokazanie klientowi oraz agencji wpływu muzyka i porównanie go z wynikami blogera. Jeżeli nie przemawiają wyświetlenia i liczby fanów, to dlaczego powinny przemówić HashWskaźniki? Bo tym razem jako człowiek z agencji otrzymuję porównanie dokładnie na tych samych zasadach. W dużym uproszczeniu, klient dostaje ode mnie jasne dane – Wardęga ma tak, Doda ma tak, w związku z czym rekomenduję osobę wypadającą w zestawieniu lepiej. I Wardęga i Doda zostali porównani według identycznego algorytmu – bez żadnej ściemy i wdrożenia mojego punktu widzenia.

    Dlaczego tak ważna jest obecność muzyka w HASH.FM? Bo daje możliwość zaistnienia w świadomości wielu agencji, które do tej pory Cię ignorowały. Teraz otrzymają dane, które wprost powiedzą im, czy jest sens z Tobą współpracować.

    Nie ma co ukrywać – jak tylko włączony zostanie publiczny ranking zacznie się ocenianie – „kto ma dłuższego”. Ważne jednak żeby porównać siebie do najpopularniejszych i wyciągnąć wnioski. Czy jesteś równie aktywny? Czy masz równie duży wpływ na swoich fanów? Pozwoli też określić Twój prawdopodobny zasięg, bo to wcale nie tak, że 100 tysięcy fanów i milion wyświetleń = 1 100 000 osób.

    Ale… tu nie ma miejsca dla muzyki?

    Obecnie HASH.FM posiada tylko trzy typy kont – Osobowość internetowa, YouTuber oraz bloger. Rozszerzeniem są kategorie, które określają tematykę, w której się poruszasz. Muzyk powinien wybrać „YouTuber’a” oraz kategorię „Kultura->Muzyka”.

    EDIT: HASH.FM ułatwił sprawę i przesunął muzykę do oddzielnej kategorii.

    Dziwi mnie zupełne pominięcie muzyków już w 1 etapie tworzenia serwisu, jednak ekipa HASH.FM zapewniła, że niebawem znajdzie się miejsce specjalnie dla nich. Trzymam za słowo – wiem, że ludzie stojący za tym narzędziem mają bardzo dużą świadomość siły branży muzycznej w polskim Internecie.

    Wersja biznesowa (dla agencji i firm) ruszy niebawem, jednak warto zarejestrować się już teraz – chociażby po to, by sprawdzić swoje obecne wyniki. Możesz podlinkować swoje profile społecznościowe, wypisać swoje sukcesy, dodać preferowane formy współpracy – stworzyć swoje CV, które będzie dostępne dla agencji, domów mediowych i marek. Wiarygodne, nie mogące ulec argumentom o fałszowaniu – w końcu to nie oferta od jakiejśtam wytwórni, ale dane prezentowane przez ogólnodostępne narzędzie.

    Czy HASH.FM coś zmieni?

    Na pewno ma szansę przyczynić się do bardzo dużych zmian. To, czy agencje i marki faktycznie zauważą potencjał muzyków, zależy jednak od nich samych oraz od ludzi po stronie branży muzycznej. HASH daje Wam dane – efekty zależą od tego jak je wykorzystacie.

    W scenariuszu optymistycznym, HashStaty powodują zwiększenie zainteresowania muzykami oraz pomagają wytwórniom w negocjacji ofert z markami i agencjami. Nie da się oprzeć rekomendacji tylko na trzech HashWskaźnikach, ale to pierwsze narzędzie, które umożliwia porównanie osób budujących swoją popularność w Internecie na takich samych zasadach.

    Nie zdziw się muzyku, jeżeli się zawiedziesz. Pewność swojego potencjału może zostać zachwiana, kiedy okaże się, że Twój prawdopodobny wpływ na fanów jest dużo mniejszy niż blogera ze „średniej półki”. To samo dotyczy blogerów i vlogerów – okazać się może, że HashStaty zdecydowanie wskazują na dominującą rolę muzyka. Teraz będziemy mogli się tego dowiedzieć i jasno wykazać.

    Drzwi do większego napływu finansów do branży muzycznej zostały uchylone – to, czy zostaną otwarte na oścież zależy już nie od HASH.FM, ale od głównych zainteresowanych, czyli branży muzycznej i marketingowej.

    =

    Data dodania: 21.05.2014 Kategoria: Strategia Social Media
    Tagi: , , , , , ,