Marketing muzyczny: czym mierzyć efekty działań? — maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Marketing muzyczny: czym mierzyć efekty działań?

    Wiesz jaki masz cel, masz swoje wskaźniki efektywności – trzeba je jeszcze czymś zmierzyć. Czas na przegląd podstawowych narzędzi, dzięki którym poznasz podstawowe statystyki pokazujące efekty Twoich działań. Czy na pewno wiesz, czego użyć, by wiedzieć czy nie tracisz czasu i pieniędzy na coś, co nie przynosi Ci przychodu?

    Zaznaczam – nie mówię Ci co masz robić, a czego nie. Podaję Ci informację – jeżeli uznasz, że znajdziesz w niej coś ciekawego dla siebie, to feel free i korzystaj do woli. Nie mogę mówić ludziom w wytwórniach lub znanym artystom jak działać – oni znają swoje realia lepiej, żyjąc w nich cały czas. Ja mogę jedynie podsunąć pomysły na działania dodatkowe, które pozwolą im osiągnąć jeszcze większą efektywność.

    Za darmo nie umarło

    Podstawowe narzędzia, dzięki którym sprawdzasz czy wszystko jest ok, dostępne są za darmo. To, czego potrzebujesz to:

    Panel fanpage’a Facebooka – do mierzenia zasięgu swoich postów w obrębie fanpage’a. Poznasz również liczbę poszczególnych interakcji, a jeżeli wyciągniesz dane do pliku Excela, to poznasz maaasę przydatnych danych. Oczywiście najpierw powinieneś skorzystać z tutoriali dostępnych w Internecie i poznać znaczenie wskaźników podanych w panelu.

    Panel  kanału YT – wbrew pozorom cholernie przydatny, pozwalający wyciągnąć wiele danych, także odnośnie źródeł ruchu. Również w tym przypadku zdecydowanie rekomenduję zapoznanie się ze wszystkimi statystykami i ich znaczeniem przed próbą wyciagnięcia swoich wniosków w oparciu o wyniki podane w panelu.

    Google Analytics – to Twoje główne narzędzie analityczne. Mierzysz nim nie tylko ruch na stronie, ale także efekty reklam Google, działań w social media, prawdopodobną sprzedaż. Możesz też podpiąć GA pod kanał na YouTube co pozwoli Ci uzyskać dodatkowe dane o Twoim kanale.

    URL Builder – dzięki niemu dodasz odpowiednie znaczniki utm do swojego linka, dzięki czemu w Google Analytics zobaczysz efekty każdego pojedyncego linka, który opbulikowałeś.

    Iconsquare – dawniej Statigr.am, pozwalający sprawdzić co i jak sprawdza się na Twoim instagramowym profilu. Podstawowe statystyki + porównanie używanych przez Ciebie tagów z najpopularniejszymi.

    Bit.ly – skracacz linków. Dodając znaczniki utm do adresów URL znacząco wydłużasz adres. Jeżeli adres musi być widoczny, a nie podpięty pod jakieś słowo lub miniaturę w poście na Facebooku, to należy go skrócić. Po zalogowaniu się do programu możesz nadać mu dowolną (nie zajętą wcześniej przez innych) nazwę. Pozwala na uzyskanie podstawowych danych takich jak liczba kliknięć w link, statystyki godzinowe oraz demograficzne.

    Płatne – abonamentowe

    Sotrender – przydatny do pomiaru efektów działań na Twoich fanpage’ach. Poznasz najaktywniejszych fanów, dowiesz się w jakich dniach i godzinach najchętniej angażują się Twoi fani, z łatwością wyróżnisz swoje najlepsze treści. Program oferuje również analizę kanałów YT i Twittera, jednak są to jeszcze funkcjonalności w fazie beta. Jeżeli jesteś w czołówce lub chcesz poznać ich częściowe wyniki, możesz co miesiąc zaglądnąć do raportów Fanpage Trends dotyczących profili na Facebooku oraz YouTube Trends, badającego kanały YT.

    Brand24 – program przydatny do określenia liczby wzmianek w mediach społecznosciowych. Dzięki niemu dowiesz się kto, gdzie i jak mówi o Tobie, Twojej płycie, teledysku i zachowaniu.

    CatNapoleon – podobnie jak Sotrender, służy do pomiaru efektów na Facebooku, posiada jednak również rozwiniętą i sprawną analitykę YouTube oraz Twittera. Ułatwia również dystrybucję treści, dzięki ich konsoli w łatwy sposób będziesz zarządzał publikacją swoich materiałów.

    Fokus – świetne narzędzie, które – mocno uogólniając – zbierze dane z Google Analytics, profili społecznosciowych oraz wyszukwiarki Google i pokaże Ci je w jednym miejscu. Idealne do szybkiego podglądu podstawowych efektów Twoich działań. Dodatkowym plusem jest automatyczna analiza strony, dzięki której program powie Ci co powinieneś na niej zmienić. Fokus jest wciąż rozwijany, więc niebawem do podstawowej wersji trafi zapewne więcej możliwości.

    KISS Metrics – zamiennik dla Google Analytics, płatny, ale w mojej ocenie posiada parę przydatnych funkcji, których brak GA lub wymagają głębokiej znajomości aplikacji Google. Dla mnie główną zaletą jest łatwe zobrazowanie zachowania użytkownika – w przypadku zarejestrowanych kont poznajesz klientów z imienia i nazwiska, od razu uzyskujesz podgląd do jego indywidualnych statystyk dotyczących Twojej strony.

    Programy są na tyle intuicyjne, że raczej nie ma potrzeby publikacji specjalnych instrukcji. Jedynym bardziej skomplikowanym programem jest Google Analytics, ale w tym przypadku wyszukiwarka wskaże wystarczająco dużo instrukcji dopasowanych do Twoich potrzeb.

    Po więcej przydatnych programów, które usprawnią i przyspieszą Twoją pracę zapraszam do wpisu Jakuba Prószyńskiego – “przybornik Community Managera” na pewno podsunie Ci coś, co bardzo pomoże Ci w codziennych działaniach.

    Co do czego?

    Jeszcze pokrótce – jakie narzędzie i do czego powinieneś użyć? Najłatwiej będzie wytłumaczyć to dwoma grafikami.

    Miejsce działań, a program analityczny

    Marketing muzyczny - miejsce, a program analityczny

    Pomiar, a program analityczny

    Marketing muzyczny - pomiar, a program analityczny

    I to tyle. Jeżeli masz jakieś pytania – zapraszam do zadawania ich w komentarzach lub przez formularz kontaktowy.

    Kolejny wpis dotyczyć będzie rodzaju postów na Facebooku i ich celu – czyli odpowie na pytanie “jakich postów używać, by osiągnąć zamierzone efekty?”. Do zobaczenia!

    Data dodania: 08.05.2014 Kategoria: Strategia Social Media
    Tagi: , , , ,