Marketing muzyczny: Miejsca, działania i cele — maciejdziedzic.pl
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • Marketing muzyczny: Miejsca, działania i cele

    Każde działanie firmy i każde miejsce, w którym jest aktywna ma jakiś cel. Jak w każdym typie marketingu, kwestia ta obecna jest także jeżeli mamy na myśli marketing muzyczny. Istnieje obecnie wypracowany schemat promocji płyt oraz teledysków, który nadal się sprawdza, czasem uzupełniany o jakieś nowości. Nie oznacza to jednak, że nie można czegoś w nim poprawić w reakcji na nowe trendy, potrzeby – i przede wszystkim – możliwości.

    Zaznaczam – nie mówię Ci co masz robić, a czego nie. Podaję Ci informację – jeżeli uznasz, że znajdziesz w niej coś ciekawego dla siebie, to feel free i korzystaj do woli. Nie mogę mówić ludziom w wytwórniach lub znanym artystom jak działać – oni znają swoje realia lepiej, żyjąc w nich cały czas. Ja mogę jedynie podsunąć pomysły na działania dodatkowe, które pozwolą im osiągnąć jeszcze większą efektywność.

    Czy zastanawiałeś się kiedyś na czym polegają działania większych i mniejszych wytwórni? Być może niektóre mają rozpisane miejsca, w których są obecne, cele swoich działań oraz ich charakter. Być może wcale nie rozpisały – gdyż w branży muzycznej w Internecie od początku uczy się działać efektywnie metodą prób i błędów. Jeżeli jakieś nowe rozwiązane zostaje dobrze przyjęte, popularyzuje się i nagle staje się powszednie. Za tym idą efekty. Faktem jednak jest, że w celu podziału działań i celów przydałoby się rozpisanie miejsc aktywności wytwórni i artystów w Internecie.

    Miejsca

    Obecnie muzyka w Internecie znajduje się w kilku miejscach, jednakże największą aktywność zaobserwować można w mediach społecznościowych, co zrozumiałe, gdyż to one zawsze były najlepszym i największym źródłem informacji, zaangażowania oraz sprzedaży. Tak po prostu ukształtował się w Polsce marketing muzyczny. Był i nadal jest skuteczny, jednak każdy, kto spojrzy na liczbę użytkowników na swoich stronach na przestrzeni ostatnich 18 miesięcy powie, że w przypadku mediów społecznościowych (na których opiera się polska muzyka w Internecie) jest ona coraz mniejsza.

    Marketing muzyczny - miejsca aktywności

    Celowa aktywność sporadyczna to nic innego jak informacje prasowe dotyczące nowych treści, które wysyłają wytwórnie i muzycy, by poinformować jak największą grupę odbiorców.

    Spontaniczna, niecelowa obecność oznacza głównie publikację w serwisach z powodu zamieszczenia jakiejś treści na Facebooku czy Instagramie np. zdjęcie z planu klipu lub kontrowersyjny wpis. Zaliczyć do tego można także wywiad przed/po koncercie, informacje rozsyłane do portali lokalnych przez organizatorów koncertów itd.

    Stałe miejsca biernego umiejscowienia treści to miejsca, w których znajdziesz treść muzyczną, lecz aktualizowaną np. tylko w czasie premiery płyty lub singla. Do tego typu źródeł możemy zaliczyć serwisy streamingowe, miejsca sprzedaży plików mp3, sklepy internetowe czy tez internetowe radia, np. Radio Gadu-Gadu.

    Działania i cele

    Każde z wcześniej wymienionych miejsc aktywności charakteryzuje się określonym charakterem działań, które mają swoje określone cele. Zmiana charakteru komunikacji na Facebooku, jaką wymusiło ograniczenie zasięgów oraz pojawienie się możliwości działań dostępnych już także dla firm dysponujących niskimi budżetami, powinno skutkować zmianą celów komunikacji. Do określonych miejsc aktywności, powinno dostosować się nierzadko już zupełnie odmienne niż rok temu cele.

    Obszary zaznaczone szarym kolorem to cele, które w 2013 roku były głównymi celami danego miejsca aktywności, lecz w 2014 roku według mnie powinny być brane jako któreś w kolejce, a nie najważniejsze.

    Marketing muzyczny - miejsca aktywności i ich cele

    Zebranie leadów otwartych – akcje użytkownika, które bez dalszych działań i odpowiedniej ekspozycji treści niewiele oznaczają. Do tej kategorii zaliczam m.in przejście na stronę, przejście do aplikacji, udział w konkursie na Twojej stronie.

    Zebranie leadów zamkniętych – do tej kategorii zaliczam przede wszystkim dokonany zakup i zapis do newslettera, pozostawienie danych kontaktowych, dodanie zgłoszenia w konkursie.

    Informacja – chodzi tu głównie o poinformowanie jak największej grupy odbiorców o jakiejś treści – np. nowym singlu, teledysku, nowej płycie.

    Myślę, że reszta ujętych na slajdzie treści jest jasna – jeżeli nie, zapraszam do zadania pytań w komentarzach lub przez formularz kontaktowy.

    W kwestii celów działań to by było na tyle – kolejny wpis poświęcę KPI, czyli kluczowym wskaźnikom efektywności, które powinny jasno wskazać czy dane działania przyniosły oczekiwaną przez Ciebie wartość, czy też ich efektywność okazała się gorsza od przewidywanej.

    Nie pomiń kolejnego wpisu!
    Zapisz się do newslettera, by być na bieżąco!
    * = required field
     

    Data dodania: 04.05.2014 Kategoria: Strategia Social Media
    Tagi: , , ,