Social Media Convent 2014 według Dziedzica
  • Inne
  • Muzyka na YouTube
  • Muzyka na Instagramie
  • Muzyka na Facebooku
  • Strategia Social Media
  • SOCIALMEDIAPL #3: Social Media Convent 2014 według Dziedzica

    Prawdopodobnie w ciągu roku każdy z nas przeżywa kilka dni, w których może sobie odznaczyć daną chwilę jako punkt milowy. Wiecie, trochę jak w grze – żeby zdobyć kolejny level musisz nabić expa albo przejść dany poziom. Dla jednych to ślub, dla innych awans w pracy, a dla mnie, już po raz drugi – Social Media Convent w Gdańsku.

    Jeżeli na potrzeby wpisu przyjmiemy realia gier, to Convent jest jak boss na końcu misji lub całej gry. W gierkach masz przyjemność z siekania kolejnych leveli  i nigdy nie wiesz czy tym razem Ci się uda wygrać. Tu podobnie – jedziesz, masz przyjemność z przebywania wśród #branżuni i też nie wiesz, czy to Cię kiedyś nie zabije, zwłaszcza w końcowej fazie before lub after party 😉

    Przejdź każdą misję.

    Każda z prezentacji może być kolejnym aktem, jak w Diablo – odkrywasz jakąś historię-scenariusz, który początkowo znasz tylko ogólnie, a wyciągając wnioski zdobywasz expa i przy okazji naprawdę dobrze się bawisz. I jak w nawet najlepszej produkcji, zdarzały się misje bardziej rozbudowane i przyjemniejsze oraz te, które przetrawić było ciężej, ale żadna z nich nie psuła Ci rozgrywki. Każdy produkt zawsze ma jakieś wady, świat idealny byłby nudny.

    Pozostało we mnie wrażenie lekkiej wtórności – content, content, content. Znów lajki, znów share’y, znów komcie i liczba userów – brakowało mi przykładów wykorzystania danych, personalizacji przekazu, czegoś „twardego” – w większości dostaliśmy tak naprawdę teorię, a w ramach twardych danych liczby użytkowników serwisu, wielkość społeczności i tak dalej. To tak jak kolejne Need For Speed lub FIFA – wciąż to w gruncie rzeczy jest to samo, ale z każdą wersją gracz dostaje coś nowego, jednak niekoniecznie rewolucyjnego.

    Dla jasności – już na wstępie Yuri Drabent zwrócił uwagę na trzy ważne rzeczy. Pierwsza – unikalny content, z podaniem konkretnych przykładów i liczb obrazujących poświęcony na jego stworzenie czas. Druga – zwrócenie uwagi na to, że coraz częściej grafik, content designer i co tam jeszcze mamy na wizytówkach, będzie musiał stać się rzemieślnikiem, np. rzeźbiarzem. Ja bym to rozwinął – content to jedno, ale de facto najlepsi w branży social media w Polsce, o ile nie mają ego wielkości całej korporacji, to właśnie tacy rzeźbiarze. Z tym, że oni rzeźbią w społecznościach, danych, cyferkach i milionie innych rzeczy. Trzecia – apps are dead. Może to jeszcze trochę na wyrost, ale to fakt, że aplikacje albo umrą, albo zostaną w całości przeniesione z FB na strony zewnętrzne. Social być może z czasem stanie się w większości przypadków agregatorem ruchu na stronach zewnętrznych – a wtedy aplikacje znów mogą mieć większy sens niż obecnie.

    Aleksandra Mokwa i miasto Gdańsk już naprawdę nie muszą nic udowadniać, bardziej socialowego miasta w Polsce obecnie nie ma. Wielki „sha-tzun” za to co robi cała Wasza ekipa. To była jedna z tych misji, która może nie porwała Cię scenariuszem, ale kiedy ją zakończyłeś zostało Ci w głowie parę mocnych wrażeń.

    Sebastian Bykowski i bardzo fajnie pokazany case NC+ – taka misja z mocnym bonusem, gdzie wielu graczy może dopiero wtedy przejrzeć na oczy.

    Goo, czyli Michał Górecki – powinieneś być czymś jak DLC do całego Conventu, wnoszącym do gry kilka nowych misji i rodzajów wyposażenia. Z tym, że zamiast pobierać, trzeba by było przyjechać znowu do Gdańska.

    W większości gier pojawia się w trakcie rozgrywki postać, którą bardzo szybko polubisz, a ona albo pozostaje z Tobą do końca gry albo nagle znika. I tak było z ambasadorem USA – zyskał niesamowitą sympatię, ten gość po raz kolejny udowodnił, że polityk nie musi być sztywny albo do bólu sztuczny jak 100% polskich posłów. Szkoda, że tak szybko zniknął, ale cóż – każdy chyba rozumie, że ambasador czasu ma mało.

    Bywają też takie misje, które są dla Ciebie po prostu dobre, ale nie wyróżniające się. Nie dlatego, że nie są merytoryczne czy warte uwagi, ale grałeś w bardzo podobne w innych grach już na tyle często, że po prostu się do nich przyzwyczaiłeś. Zrobione zawsze dobrze, porywające innych graczy, ale Ciebie niekoniecznie – jedne gracz to nie cały target.

    Gra o nazwie „Social Media Convent” miała jeden punkt, który ciężko mi przełknąć. Wiecie, zawsze znajdzie się level, którego nie cierpicie i najchętniej byście ominęli. W tym przypadku to Ali Jafari, wiceprezydent Twittera. Jeżeli ktoś taki przyjeżdża, to oczekuję ogłoszenie czegoś mocnego, a nie mówienia czegoś, co większość branży już wie i przedstawiania możliwości, z których w Polsce nie możemy korzystać. Poczułem się jak miesiąc temu kiedy kupiłem GTA V i doszedłem do pierwszego napadu na bank. Dostałem informację, że będę mógł wykonywać napady, po czym dopiero wujek Google powiedział mi, że to tylko w GTA V Online. Dear Ali, where are our fuckin’ Twitter ads?

    Elementy zręcznościowe

    Były też elementy zręcznościowe – coś jak np. konieczność ustawienia szyfru, połączenia odpowiednich kabelków albo misja, w której musisz gonić jakiegoś posłańca jak w Assasins Creed ileśtam. Monika Czaplicka i konkurs Social Media Superstar oraz Case Study Festival.

    Góralki i Gamfi/HBO – chociaż nie znalazły się na podium, to powinny być bardzo mocno przeanalizowane przez każdego kto był obecny. Masa informacji i pomysłów, które pozwolą zrozumieć zupełnie różną społeczność. Dla jednych tylko lajki albo bezwartościowe interakcje, a dla mnie pole do zbudowania jeszcze lepszych działań. Dla innych tylko zwykłe puzzle w ramach gry, dla mnie możliwość adaptacji zawartych w prezce pomysłów w przemyśle muzycznym na skalę, która być może pozwoli rozłożyć (no chociaż na kilka miesięcy) konkurencję.

    Case unhuman.pl, który przedstawiałem, zajął trzecie miejsce i zdobył nagrodę publiczności, za co wielkie, wielkie, OGROMNE dzięki. 1 i 2 drugie miejsca (odpowiednio – Young Digitals Planet oraz Warka) były w pełni zasłużone i chociaż słyszałem różne głosy to serio, zapewniam z tego miejsca publicznie wszystkich – absolutne zero pretensji do jury, to był sprawiedliwy i dobry wybór.

    Produkcja i narracja

    Każda gra ma narrację. W każdej jest fabuła. W każdej jest postać, która Cię prowadzi i wszystko ze sobą łączy. W przypadku Social Media Convent taką postacią, po raz drugi, był Lasse Chor. Man, you should be at Convent each year, as a host of next editions like Jay Leno and his Tonight Show.

    Pamiętacie eliksiry w Diablo dodajecie many i zdrowia? Albo kojarzycie jakiekolwiek bonusy z gier typu dodatkowa kasa wytrzymałość i tak dalej? Miałem tego fuksa, że przed i po Case Study Festial zebrałem kilka takich bonusów. Wielkie dzięki dla wszystkich, z którymi rozmawiałem – była Was masa, cieszę się, że mogłem wielu dopiero poznać, pogadać, wymienić poglądami. Szczególne podziękowania dla Agaty Lipiec i Pawła Jarco – daliście mi niezłego motywacyjnego kopa. Dzięki!

    Grafiki omawiać nie będę, wiadomo, że bardziej realnie odtworzyć się jej nie dało 😉 Trzeba jednak wspomnieć o producentach, a w tym przypadku – organizator.

    Personal PR – każda z osób, która pracowała przy organizacji tego eventu zasługuje na wielki „sha-tzun”. Zrobiliście po raz drugi event, który jest po prostu mistrzowski. Gdyby to była gra komputerowa, to pewnie serwisy o tej tematyce wieściłyby powstanie bardzo dobrej serii gier a’la Wiedźmin. Wielkie dzięki, mam nadzieję, że nie zamierzacie zrezygnować i za rok będzie równie dobrze jak teraz i poprzednio. A jeżeli będziecie robić DLC, to serio wrzućcie tam Góreckiego i jego koszulki 😉

    Podsumowując – Social Media Convent to jeden z takich dni, kiedy bardzo mocno czujesz, żę coś się kończy, a coś zaczyna. Przeskakujesz na kolejny level – pod względem znajomości branży, wiedzy wyniesionej z prezek i rozmów, zdobytej pewności siebie. Jak tak dalej pójdzie, to sylwester będzie dla mnie tylko datą w kalendarzu, bo prawdziwy rok będę rozpoczynał właśnie od Conventu. Jeżeli mogłeś się pojawić, ale stwierdziłeś, że nie warto – masz czego żałować 😉

    Data dodania: 23.02.2014 Kategoria: Strategia Social Media
    Tagi: , , ,